Frontfagsmodellen må praktiseres mer fleksibelt

– Vi støtter frontfagsmodellen, men arbeidsgivere i både offentlig og privat sektor må bruke lønn aktivt for å rekruttere og beholde ansatte. Det forutsetter at frontfagsmodellen praktiseres mer fleksibelt, sier president Anne-Karin Rime.
Anne-Karin Rime. Foto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff
LØNN SOM VIRKEMIDDEL: Frontfagsanslaget er hverken fasit eller diktat, men en norm over tid, påpeker Anne-Karin Rime. Foto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff

Fredag 15. desember leverte Frontfagsmodellutvalget sin rapport til finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Gjennom Akademikerne stiller Legeforeningen seg bak frontfagsmodellen, og mener rapporten gir en god overordnet fremstilling av modellen og hvilke utfordringer vi står overfor i samfunnet generelt og i arbeidsmarkedet spesielt.

Men samtidig mener Akademikerne at dagens praktisering av modellen har vært for lite fleksibel. Det har Akademikerne og Unio synliggjort i en særmerknad i rapporten.

– Det er verdt å merke seg at frontfagsanslaget det enkelte år hverken er fasit eller diktat, men en norm over tid, påpeker Rime.

Les særmerknaden til Akademikerne og Unio (side 20-21 i NOU 2023: 30).