Marte Kvittum Tangen gjenvalgt som NFA-leder

Under årsmøtet var det valg og utdeling av priser. I tillegg annonserte Tangen en gave fra NFA-styret og markerte 40 år som fagmedisinsk forening.
Marte Kvittum Tangen
KLAR FOR SIN TREDJE PERIODE: Marte Kvittum Tangen ser fram til de neste to årene. Foto: Daniel Wærnes/Legeforeningen

Torsdag 11. mai ble det klart at Marte Kvittum Tangen, ved akklamasjon, fikk fornyet tilliten og er klar for sin tredje periode som leder av Norsk forening for allmennmedisin. Torgeir Hoff Skavøy ble gjenvalgt som foreningens nestleder.

– Tusen, tusen takk for tilliten! Jeg lover å stå på videre for faget vårt, sa Tangen til applaus fra salen.

Det nye NFA-styret for 2023-2025 er som følger:

Leder: Marte Kvittum Tangen. Nestleder: Torgeir Hoff Skavøy

Styremedlemmer: Kjartan Olafsson, Ståle Onsgård Sagabråten, Ingvild Vatten Alsnes, Elisabeth Matilde Stura, Christina Stangeland Fredheim

Vara: 1. Katrina Tibbals, 2. Øyvind Stople-Sivertsen, 3. Katrine Prydz

Det nye styret trer i kraft 1. september.

Markerer 40 år som fagmedisinsk forening

Tangen benyttet anledningen under sin åpningstale til å oppfordre til feiring av foreningens 40-årsdag.

I den anledning har Olav Thorsen stått som redaktør og forfattet en jubileumsbok om NFA, opprinnelig NSAM, sin tilblivelse og historie.

Jubileumsboken er tilgjengelig i sin helhet gjennom denne lenken.

Én million kroner i støtte til Allforsk

Allforsk består av et allmennlegemiljø fra hele Rogaland og med interesse for eller som driver aktiv forskning innen allmenn- og samfunnsmedisin, samhandling og helsetjenesteforskning.

Miljøet ble i sin tid etablert med midler fra Rogaland legeforening. Tangen annonserte at NFA-styret har besluttet å gi Allforsk 1 million kroner, for å støtte dem i sitt videre arbeid. Olav Thorsen tok imot sjekken på vegne av forskningsmiljøet.

– NFA mener at vilkårene for å drive allmennmedisinsk forskning er for dårlige, og at det er et stort behov for å satse mye mer. Vi tar vårt ansvar og gir én million kroner til ett allmennmedisinsk forskningsmiljø. Vi utfordrer med dette Helse- og omsorgsdepartementet til minst å doble bevilgningene til AMFF og allmennmedisinske forskningsenheter, slo Tangen fast.

Se også sak om støtten i Dagens Medisin.

Utdeling av Løvetannprisen og Skribentprisen

Skribentprisen gis til en allmennlege som har forfattet en tekst som fremmer allmennmedisinsk fagutvikling og spredd kunnskap om faget.

Årets skribentpris går til Hans Christian Myklestul.

Juryens begrunner årets pris med følgende:

Ved å vise hvor viktig fastlegen er for befolkningen og for den enkelte pasienten, og hva slags bærebjelke vi står i fare for å miste, leverer årets vinner et uvanlig sterkt forsvar for fastlegen. Samtidig trer det fram hvilken fantastisk jobb fastlegevirket er.

Teksten Myklestul vinner årets pris for, "Hva er greia med fastlegeordningen?", er publisert i Medisinbloggen ved Universitetet i Oslo.

Løvetannprisen deles ut til en person som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for allmennfaget, det være gjennom media, faglig, organisatorisk, praktisk eller teoretisk.

Om prisvinneren står det følgende i juryens begrunnelse:

Prisvinneren er foreslått av kolleger fra nord og sør som mener at han oppfyller alle kriterier til å motta denne hedersprisen på tampen av sitt lange virke som engasjert, kunnskapsrik allmennlege med stor kjærlighet for faget og fremragende formidlingsevne.

Løvetann-prisen går til Peter Prydz.

Nominasjonstekstene til årets priser er tilgjengelige nederst på siden.