Nye europeiske anbefalinger for økt legetrivsel

Den europeiske legeforening (CPME) har utarbeidet en rekke anbefalinger for å forbedre jobbtrivselen til leger over hele Europa.
Helsepersonell på rad ved en vegg, hoder ikke synlig. Foto: Istockphoto.com/Moyo Studio
NYE RETNINGSLINJER: CPME ønsker å fremme legers arbeidssituasjon over hele Europa. Illustrasjonsfoto: iStock

De siste årene har det blitt mer fokus på legers utfordrende arbeidshverdag, også internasjonalt. Hektiske turnuser, mange arbeidstimer og høyt stressnivå kan få negative konsekvenser for legers fysiske og mentale helse. I tillegg skaper mangel på bemanning utfordringer for balansen mellom jobb og privatliv.

Den europeiske legeforening er bekymret for økningen av utbrenthet hos leger, og har derfor utviklet en rekke anbefalinger for å motvirke dette. Målet med anbefalingene er å forbedre pasientbehandling, profesjonell dyktighet og den generelle jobbtilfredsheten.

– Europeiske leger ber EU og medlemsstatene om å sikre effektiv håndhevelse av EU-direktiver, som arbeidstidsdirektivet og foreldrepermisjonsdirektivet. Vi må sørge for at alle tilgjengelige verktøy tas i bruk for å forbedre trivselen til leger, påpeker Christiaan Keijzer, president i CPME.

– Vi oppfordrer også til en støttende organisasjonskultur, som understreker autonomi, et nettverk av støtte fra kollegaer, og en følelse av dialog, tillit og tilhørighet. En kultur av trivsel blant unge leger kan fremmes ved å fremheve rollemodeller som eksemplifiserer en sunn arbeidslivsbalanse, understreker Keijzer.

Arbeidstrivsel viktig for pasientsikkerhet

De nye anbefalingene retter seg mot ulike institusjoner, og skal støtte den helhetlige trivselen til leger i alle stadier av karrieren. Anbefalingene retter seg mot helseinstitusjoner, Den europeiske union (EU), nasjonale myndigheter og utdanningsinstitusjoner.

Presidenten i CPME presiserer at legers velvære ikke bare er en personlig sak, men en kritisk faktor som påvirker pasientsikkerhet og kvalitet på helsetjenester.

– Anbefalingene samsvarer med legers økende behov for et balansert arbeidsliv, og anerkjenner sammenhengen mellom legers arbeidssituasjon og deres evne til å yte god pasientomsorg, forklarer Keijzer.

Viktigheten av legers jobbtilfredshet

Ved å adressere utfordringer, håndheve regelverk og fremme støttende miljøer, har CPME som mål at leger skal kunne leve ut sin yrkeskarriere på en god måte. Anbefalingene gjenspeiler et engasjement for å fremme legers arbeidssituasjon over hele Europa, og anerkjenner den avgjørende rollen de spiller i helsetjenesten.

Noen sentrale punkter i anbefalingene

Helseinstitusjoner:

• Gjennomføre tiltak som sikrer gode arbeidsforhold og et trygt arbeidsmiljø.
  • Etablere mål for minimumsbemanning for å sikre trygge bemanningsnivåer med rettferdig økonomisk godtgjørelse.
  • Implementere familievennlige tiltak, mentorprogrammer og helsehjelp til leger som blir utbrent.

EU og nasjonale myndigheter:

• Håndheve direktiver som arbeidstidsdirektivet og foreldrepermisjonsdirektivet for å sikre gode arbeidstidsvilkår.
  • Oppmuntre til en støttende organisasjonskultur i helseinstitusjoner, og sikre tilstrekkelig finansiering samtidig som administrative oppgaver reduseres.

Universiteter og andre medisinske utdanningsinstitusjoner:

• Integrere kunnskap om arbeidslivsbalanse i medisinske læreplaner.
  • Sette en standard for balanse mellom jobb og privatliv blant unge leger ved å fremheve positive rollemodeller, og motvirke ensidig fokus på akademisk prestasjon.

Les mer om de nye anbefalingene her.