TV-aksjonen 2023: La barn leve i fred

Legeforeningen støtter årets TV-aksjon som går til Redd Barnas arbeid for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Aksjonen gikk av stabelen 22. oktober.
TV-aksjonen 2923
HJELP TIL BARN: Pengene skal gå til over 100 000 barn, og fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge. Illustrasjonsfoto: Redd Barna

– Årets aksjon er viktigere enn noen gang. Vi er glade for å kunne bidra til at barn i verden får mulighet til å leke, lære og leve i fred, sier president Anne-Karin Rime.

Redd Barna har årets TV-aksjon. Pengene går blant annet til:

• å gi barn muligheten til å gå på skolen
  • å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra
  • å støtte tidligere barnesoldater
  • trygge lekeområder der barn kan utfolde seg
  • hjelp til å håndtere vonde opplevelser
  • at barn som har flyktet til Norge, får en aktiv fritid

Pengene skal gå til over 100 000 barn, og fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.

Legeforeningen gir 50 000 kroner til årets TV-aksjon.

Om TV-aksjonen NRK

TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkning. 7 000 frivillige over hele landet organiserer innsamlingen gjennom 500 kommune- og bydelskomiteer. TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974 og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker.

Les mer om årets TV-aksjon og bli bøssebærer.