Konferansen ble åpnet av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre som understreket at fastlegeordningen er en avgjørende hjørnestein for hele den offentlige helsetjenesten.
– Allmennlegetjenesten er en grunnmur for å kunne tilby gode helsetjenester til befolkningen. Den er viktig uansett hvor man bor, eller hvilken alder man er. Jeg er takknemlig for innspill og samarbeid med alle dere som kjenner systemet, slik at vi kan få til gode løsninger for fremtiden, sa helseministeren.
Betydningen av forutsigbarhet
Tall fra en spørreundersøkelse blant fastleger, utført av Oslo Economics og Universitetet i Oslo, viser at det det har vært en positiv utvikling i fastlegeordningen i 2023. Blant annet kom det siste året inn flere fastleger i ordningen enn noen gang tidligere. Over 60 000 flere fikk en fastlege i 2023. Styrket finansiering har bidratt positivt, men flere av fastlegene er negative til at basistilskuddet har blitt pasienttilpasset.
– Det er viktig at endringer som er gjort evalueres, før man gjør flere. Vi er i en skjebnetid for fastlegeordningen og den offentlige helsetjenesten. Som næringsdrivende er det viktig med gode, stabile rammebetingelser. Uforutsigbarhet er ikke rekrutterende og stabiliserende. Myndighetene må derfor være tilbakeholdne med å gjennomføre hyppige og svakt utredede endringer i de grunnleggende rammebetingelsene, uttrykte Marte Kvittum Tangen, leder i Norsk forening for allmennmedisin, i sitt innlegg.
Bærekraft er prioritering
– Bærekraft i fastlegeordningen handler ikke bare om hvor mange fastleger vi har, eller hvor de rekrutteres fra. Det handler også om hvordan vi leger møter pasientens behov. Om fastlegenes viktige portvokter-rolle og prioritering av helsehjelp. Prioritering er bærekraft og bærekraft er prioritering, forklarte Kvittum Tangen.
Et viktig aspekt ved prioritering er å vurdere hvem som skal ha hvilke tjenester. For å sikre en sterk, god og bærekraftig helsetjeneste, må ressursene brukes på riktig måte. Dette fremhevet Stefan Hjørleifsson, leder for Gjør kloke valg og prosjektet Bærekraft på legekontoret.
– Helsetjenesten skal levere god helse og velferd for alle. Bærekraft gjelder i alle ledd, både i ansvarlig forbruk og produksjon til hvilke tjenester som tilbys og til hvem. Hvis vi fortsetter å sløse bort ressurser, vil det ikke være bærekraftig. Vi må sammen definere hva helsetjenesten skal være, og jobbe for å redusere overdiagnostisering og overbehandling, understreket han.