MedHum-aksjonen er tilbake

I 2024 går støtten til Adina Stiftelsen sitt arbeid i Nord-Uganda, for barn med funksjonsnedsettelser.
PÅ BESØK: Representanter fra MedHum utenfor Adina Stiftelsens rehabiliteringsklinikk i Nord-Uganda. Fra venstre: Anna Yang Arntzen, Anders Vagle, Daniel Masami Nishimura, Kristine Benedikte Arbo de Besche, Sol Agnete Stene Aglen, Vilde Hustad og Trym Øby Berntsen. Foto: MedHum

Medisinstudentenes Humanitæraksjon (MedHum) går av stabelen annethvert år. I 2024 er det nok en gang klart for innsamlingsaksjon.

– Denne gangen har vi valgt å støtte Adina Stiftelsen sitt arbeid i Nord-Uganda. Adina Stiftelsen jobber aktivt med å sørge for korrigerende operasjoner, rehabilitering, utdanning og yrkestrening for barn som har en funksjonsnedsettelse. Målet er å legge til rette for at barna kan bli aktive deltakere i samfunnet, sier Anna Yang Arntzen, leder i MedHum sitt sentralstyre.

MedHum er tilknyttet Legeforeningen gjennom Norsk medisinstudentforening (Nmf), og har tradisjoner helt tilbake til 1994. Annethvert år stemmer studentene i Nmf frem en samarbeidspartner som blir mål for innsamlingsaksjonen. Prosjektperioden deles inn i et driftsår og et aksjonsår.

Besøkte rehabiliteringsklinikk

I starten av august 2023 reiste representanter fra MedHum til Lira i Nord-Uganda for å få bedre innsikt i arbeidet som gjøres gjennom samarbeidsprosjektet Unlocking Abilities.

– Gjennom åtte dager fikk vi besøke Adina Stiftelsens rehabiliteringsklinikk, Lira Rehabilitation Centre. Klinikken drives som et internat for barn som av ulike årsaker etter operasjon ikke har mulighet til å bo hjemme, som for eksempel grunnet lang reisevei eller behov for hjelpemidler. På senteret får barna oppfølging i form av fysioterapi, sårstell, skolegang, samtaleterapi og kurs i hverdagsmestring. I tillegg har sentret åpent en dag i uka hvor barn i området som har behov for opptrening og fysioterapi, eller trenger en medisinsk vurdering, kan komme. På senteret ble vi kjent med teknikker og hjelpemidler som kan kompensere for funksjonsnedsettelsen barna lever med, forteller Arntzen.

Stor gjestfrihet

Via Unlocking Abilities får i tillegg flere av barna støtte til videre skolegang eller yrkesutdanning etter endt opphold på senteret. Dette gjelder spesielt barn som kommer fra ekstra sårbare hjem. Muligheten til å gå på skole og å lære et håndverk betyr mye for barnas videre inntektsmuligheter, i tillegg til deres anledning og frihet til å ta del i samfunnet.

– Vi ble møtt med stor gjestfrihet fra både barn og ansatte, og satt igjen med et inntrykk av at dette er dyktige folk som gjør en stor forskjell for målgruppen. De vanligste tilstandene vi så var osteomyelitt som konsekvens av benbrudd, alvorlige brannskader, medfødte tilstander som hydrocefalus og klubbfot, samt senskader etter infeksjoner, som for eksempel malaria. Dette er sykdommer og skader som ikke oppstår med samme hyppighet i Norge, da vi hos oss har mer ressurser til å forebygge og behandle invalidiserende sykdomsforløp, sier Arntzen og legger til:

– Forekomsten av brannskader er av en helt annen grad enn det vi kjenner fra Norge, blant annet fordi flere lager mat over åpen ild. Vi møtte en toåring som hadde fått begge hendene ned i en gryte med kokende vann, som ubehandlet hadde ført til at fingrene vokste sammen. Ifølge vår lokale kontakt ville hen risikere å bli ute av stand til å forsørge seg selv som voksen, uten operasjon og oppfølging av Stiftelsen Adina.

Forebyggende helsearbeid

MedHum har siden 1994 jobbet for å gjøre avstanden mindre mellom medisinstudenter i Norge og globale helseutfordringer. De har lokallag i de fire største norske studiebyene, i tillegg til et felles styre for norske medisinstudenter i utlandet. Målet er å øke bevisstheten rundt globale helseutfordringer og spre engasjement for forebyggende helsearbeid.

Fokuset på særlig marginaliserte samfunnsgrupper i Uganda er et viktig perspektiv som de ønsker å fokusere på gjennom sine arrangementer fremover.

– Vi håper Tidsskriftets og Aktuelt i foreningens lesere vil støtte MedHum-aksjonen med både donasjoner og interesse. Det kan være så enkelt som å åpne for en engasjerende samtale i lunsjen, avslutter Anna Yang Arntzen

Mer informasjon om samarbeidsprosjektet Unlocking Abilities finner du på medhum.no. Donasjoner kan vipses til 510051, opplyser Arntzen.