Et samlet landsstyre setter retning

Endelig kom sommeren – og den kom med landsstyremøtet.

foto: thomas b. eckhoff

Ut fra bildene jeg så på ulike sosiale medier, var det mye godt sommervær i landet disse dagene i starten av juni. Selv når du skal sitte inne og følge møtet, delta i debatter eller jobbe med support, så gir sola ute energi ikke bare i form av varme. Den gir oss nordboere overskudd, glede og forventning.

Dette overskuddet strålte mot meg gjennom hele landsstyremøtet. Takk til alle dere som bidro til at årets digitale møte ble en suksess. Det er ikke bare teknikken som skal stemme, vi har også dyktige tillitsvalgte, sekretariat, dirigenter og innledere for å nevne noen.

Legeforeningen starter sine landsmøter med å sette pris på flinke fagfolk. Det er høytidelig og ærefullt å bli hedret av sine egne. Selv på en digital plattform, fikk landsstyret følelsen av glede og stolthet.

«Helse og trygghet først» var tema da våre fremste helsepolitikere stilte til duell på klassisk pandemisk vis – noen digitalt, noen i Legenes hus. Helseminister Bent Høie har alltid ønsket å møte landsstyret i Den norske legeforening. Med ham til stede i Legenes hus, ble det også i år en god nerve. Dette var startskuddet på valgkampen, hvor de politiske motsetningene kom tydelig fram.

Valgkamp er spennende, nervepirrende og flott – også i Legeforeningen. Mange dyktige kandidater har stilt sin kompetanse og tid til disposisjon for kollegene ved å stille til valg i hele foreningen. Aller mest oppmerksomhet og blest er det når sentralstyrets seter skal fordeles og ny president velges. Det ble en spennende og god ramme rundt presidentdebattene tirsdag kveld, og rundt selve valget på onsdag. Legeforeningen har fått en framoverlent og god ledelse med Anne-Karin Rime og Nils Kristian Klev som president og visepresident, klare til å ta over 1. september.

Landsstyret kom med mange gode innspill til det politiske arbeidet framover i sykehusdebatten. Digital debatt la ingen demper på temperaturen. Det er på tide å lytte til hva legene bringer til torgs i byggeprosjektene. Det er dyrt å la være. Sentralstyret presenterte også et solid regnskap og et godt budsjett for 2022. Vi fikk også presentert Legenes hus, og ikke minst tankene om hvordan vi alle kan bruke det flotte bygget framover.

I juni slutter Geir Riise etter 12 år i generalsekretærstolen. Gjennom landsstyremøtet, og som alltid, leverte han høy kvalitet i ledelsen av dette kompetente sekretariatet. Legeforeningens medlemmer, foreningsledd og sekretariat har mye å takke Geir for, og jeg vil oppfordre dere alle til å gå inn og høre på talen hans i avslutningen av møtet – hele landsstyremøtet ligger på legeforeningens nettsider. Møteavslutningen ble en varm avskjed for noen, og en lykkelig oppstart for andre.

Gå nå ut i solen med sommeren for føttene. Nyt energien som årstiden bringer og lad opp til august. Kanskje kan dere utfordre de lokale kandidatene til Stortingsvalget – hva vil de prioritere for å sette helse og trygghet først?

God sommer!