Presidentens leder

Å møtes i koronaens tid

25. november 2020
Første uken i desember har Legeforeningen sitt andre landsstyremøte i 2020. Vi gjennomførte et godt digitalt landsstyremøte i mai, og vi håpet at vi skulle møtes fysisk i desember. Men slik ble det ikke.

Gratulerer med Legenes Hus

10. november 2020
13. oktober flyttet Legeforeningen inn i flotte nye lokaler på Christiania Torv. Ett år i landflyktighet i Kirkegata var over, og vi kunne stolt vise fram resultatet av et solid byggeprosjekt – levert på tid og på budsjett.

Alle trenger legevakten

20. oktober 2020
I høringsinnspillet til akuttmedisinforskriften i 2014, skrev Legeforeningen at «Det er på tide å legge bak seg restene av en tradisjon der legevakten er den enkelte leges ansvar, mens kommunene kun skal administrere ordningen.» Tankegangen lever fortsatt i beste velgående, og det er legevaktlegene som betaler prisen.

Statsbudsjettet: Et taktskifte i et valgår alene er ikke nok

14. oktober 2020
Finansminister Jan Tore Sanner entret Stortingets talerstol 7. oktober for å legge fram sitt første statsbudsjett. Stortinget var lukket for offentligheten på grunn av pandemien, vandrehallenhadde plass til noen få journalister, og på Løvebakken stod mange av oss andre spente og klare.

Helse og trygghet først

05. oktober 2020
Hvis du spør Ola og Kari Normann om hva som er det viktigste for dem – hvilke av de store samfunnsområdene politikerne må prioritere foran alt annet i statsbudsjettet, så svarer de helse først.

Gratulerer med Legenes Hus

29. september 2020