Vi har et krevende år i horisonten

Det nærmer seg jul og tid for refleksjoner over året som har gått og forventninger til det nye året. Det er ingen tvil om at vi står i en svært krevende situasjon i helsetjenesten over hele landet. Hever vi blikket, er det enda større utfordringer i Europa og i verden.
Anne-Karin Rime. Foto: Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

Internasjonalt har vi sett en skremmende utvikling de siste årene hvor det å holde den medisinske nøytraliteten og solidariteten høyt blir viktigere og viktigere. Krigen i Ukraina har vist oss, nok en gang, at sykehus blir militære mål sammen med viktig infrastruktur som gjør at befolkningen settes i en ekstremt vanskelig situasjon. I Iran blir leger og helsepersonell utsatt for stort press. I Tyrkia er presidenten for legeforeningen arrestert for å ha uttalt i et intervju om at gass kan ha blitt brukt mot kurdere.

Med dette internasjonale perspektivet er det lettere å se at vi fortsatt har en god helsetjeneste for alle her hjemme, men det er mørke skyer i horisonten.

Fastlegekrisen er langt fra løst, men vi ser et håp når det gjelder de som starter i ALIS-stillinger. De mørke skyene er stabiliseringen av ordningen. Spesialistene som skal veilede de unge til en trygg start i faget slutter fortsatt. Vi vet at den viktigste faktoren for et godt legeliv er høy faglig kvalitet og god kollegastøtte.

Sykehusene våre har vært igjennom noen utfordrende år og neste års budsjett blir av sentrale ledere beskrevet som de strammeste sykehusbudsjettene på tiår. Det er da utopi å tro at enda flere pasienter skal få behandling og at ventetiden skal bli kortere. Vi står med stor sannsynlighet foran diskusjoner om inngripende strukturelle endringer flere steder og det er alltid krevende for de det gjelder.

Helsetjenester i nærheten av der man bor er viktig for folk. Det er også kvaliteten på de stadig mer avanserte behandlingene vi kan tilby. Det å samle fagmiljøer er viktig for de fleste leger og det vil være en utfordring for små sykehus med et lite befolkningsgrunnlag.

God dialog mellom alle involverte vil være essensielt skal vi klare å bevare en god spesialisthelsetjeneste for alle. Styring og kontroll bør erstattes med tillit, ledelse og samarbeid.

Med mørke skyer i horisonten er det godt, nå i vintermørket, at det lyses opp i alle kriker og kroker i desember. For én ting er sikkert; Leger i hele landet gjør en fantastisk innsats hver dag for at vi skal tilby pasientene verdens beste helsetjeneste. Husk å ta vare på egen helse i travle hverdager. Jeg håper og ønsker at dere alle har noen fredelige juledager i vente.