Uetisk markedsføring av legetjeneste

Legetjenesten Maja.no og Hanshelse.no har fått kritikk av Rådet for legeetikk for å ha markedsført i strid med Etiske regler for leger (legeforeningen.no). Rådet for legeetikk reagerer blant annet på at virksomheten markedsfører en "fornøydgaranti", legger frem kundeomtaler og bruker påstander om kvaliteten på tjenesten.

- Våre etiske regler er tydelige på at kvalitet og forventede resultater av en legetjeneste ikke skal omtales i markedsføring. Dette er vi opptatt av å verne om, sier leder for Rådet for legeetikk Svein Aarseth.

Virksomheten har hatt store reklameplakater i Oslo der deres tjeneste er markedsført sammen med et budfirma. Dette er i klar strid med Etiske regler for leger som er tydelige på at legetjenester kun skal markedsføres alene eller med andre former for helsetjenester.

Rådet for legeetikk reagerer også på at brukervilkårene ikke ser ut til å være tilpasset en helsetjeneste, og ser ut til å kunne innebære brudd på helsepersonelloven. Rådet for legeetikk har henvendt seg til Statsforvalter med denne bekymringen.

Les også Legetjenester skal markedsføres uten lokkemidler - Debatt og kronikk - Dagens Medisin