Arbeidsprogrammet for fagstyret

Arbeidsprogrammet for fagstyret i perioden 01.09.2023 – 31.08.2025.

A. Bygge arenaer for eksternt samarbeid og klinikerinvolvering

De fagmedisinske foreninger (FMF) representerer den nasjonale kompetansen innen sitt fag. Styrene har kunnskap om hvilke eksperter som bør involveres i faglig arbeid for å lette implementering av anbefalinger og er det naturlige kontaktorganet når helsemyndighetene har behov for faglige ressurser, vurderinger, utredningsprosesser og beslutninger.

Fagstyret skal:

• Arbeide for aktiv dialog med helsemyndighetene, regionale helseforetak og andre aktører for å fremme klinikerinvolvering, i arbeid med retningslinjer, veiledere, metodevurderinger, med mer.
  • Få på plass avtaler med flere eksterne aktører om at fageksperter skal oppnevnes etter forslag fra aktuelle FMF.
  • Arbeide opp mot helsemyndigheter for at etablering av nasjonale retningslinjer for tilstander med stor sykdomsbyrde prioriteres.
  • Støtte opp om det faglige arbeidet i Gjør kloke valg-kampanjen.

B. Kommunikasjon

Fagstyret og fagaksens funksjon er fortsatt ikke godt nok kjent blant egne medlemmer og utenfor Legeforeningen.

Fagstyret skal:

• Arbeide for at FMF, Faglandsrådet og fagstyret fremstår som tydelige og relevante ved egnede saker i media.
  • Ta en proaktiv rolle overfor helsemyndighetene, kommunehelsetjenesten, foretak og politikere i viktige fagmedisinske saker
  • Bidra til en faglig opplyst samfunnsdebatt om riktig og effektiv bruk av offentlige helseressurser, også hva som bør gjøres mindre av.

C. Styrke fagaksens organisatoriske arbeid

Fagstyret skal arbeide for at Legeforeningen gir de fagmedisinske foreningene tilbud tilpasset ulike behov for praktisk støtte og tiltak som letter styrearbeidet samt fremme godesamarbeidsrelasjoner.

Fagstyret skal:

• Holde FMF og FUXX orientert om aktuelle saksområder.
  • Jobbe for fortsatt profesjonalisering av fagaksen, blant annet gjennom muligheten til å benytte seg av regnskapsføring i Legeforeningens sekretariat.
  • Oppfordre til samarbeid og legge til rette for møtepunkter mellom fagmedisinske foreninger.
  • Fremme at gode samhandlingsarenaer mellom alle spesialiteter gis oppmerksomhet og utvikles.
  • Samarbeide med alle foreningsledd slik at Legeforeningen forblir en godt integrert profesjonsforening.
  • Øke bevisstheten om verdien av internasjonalt faglig samarbeid og internasjonale relasjoner.

D. Følge opp spesialistutdanning og etterutdanning

Utdanningen av de som skal føre faget videre og vedlikehold av faglig kompetanse for spesialister er et hovedanliggende for de fagmedisinske foreninger.

Fagstyret skal:

• Arbeide for å opprettholde en nasjonal standard i spesialistutdanningen, og for at den utvikles dynamisk i takt med fagutviklingen, og i tråd med internasjonale standarder.
  • Samarbeide med Helsedirektoratet og andre som arbeider for å forbedre praktiske utfordringer i spesialistutdanningen, med et særlig fokus på videreutvikling av Kompetanseportalen.
  • Ha særskilt oppmerksomhet på supervisjon og veiledning ved kvalitetsoppfølging av utdanningsvirksomhetene, for å bidra til at intensjonene med spesialistutdanningsreformen oppfylles.
  • Bidra til at FMF kan arbeide for en etterutdanning med innhold av høy kvalitet.
  • Sette søkelyset på faglige forhold som påvirker rekruttering innenfor ulike spesialiteter

E. E-Helse

Digitalisering i helsetjenesten må skje raskere. Det primære målet med digitalisering må være at det er klinisk nyttig, gir støtte til best mulig pasientbehandling og forenkle helsepersonells arbeidshverdag.

Fagstyret skal arbeide for å fremme:

• Kvalitetsutvikling og forskning innen e-helse med bl.a. kompetanseoppbygging innen klinisk informatikk og muligheter for leger for å arbeide med digitalisering.
  • At oppslag i journaldokumenter, legemiddelliste, prøvesvar og bilder er tilgjengelig for behandler på tvers av nivåer i helsetjenesten.
  • At nye, digitale løsninger muliggjør uttrekk, fortrinnsvis automatisert, av relevante data til medisinske kvalitetsregistre.
  • At kunstig intelligens og nye løsninger tas i bruk der det kan bedre pasientdiagnostikk og behandling.

F. Forskning og innovasjon

Legers deltakelse i forskning og innovasjon er avgjørende for å opprettholde et høyt nivå på helsetjenestene som leveres.

Fagstyret skal:

• Kartlegge omfanget av forskningsutvalg blant FMF og hva foreningene gjør for å fremme forskning.
  • Oppmuntre FMF til å ha en strategi for å støtte forskning.
  • Arbeide for en satsning og ressursmessig styrking av klinisk forskning innen allmennmedisin.
  • Bruke Legeforeningens forskningsutvalg aktivt.
  • Oppmuntre og legge til rette for at leger er deltakende i innovasjonsprosesser.
  • Påpeke at medisinsk innovasjon foregår best ute i klinikken, og at det må etableres økonomisk og praktisk handlingsrom slik at leger kan teste ut nye prosesser, løsninger og teknologi lokalt, herunder ligger også implementering av nye digitale redskaper.