Medlemsundersøkelse sykehusleger 2018

Spørreundersøkelse blant medlemmer i sykehus utført av Rambøll på oppdrag av Legeforeningen. Undersøkelsen fokuserer blant annet på arbeidsbelastning, autonomi og balanse mellom jobb og fritid.
Forside av rapporten SYKEHUSLEGERS ARBEIDSFORHOLD 2018

Kort oppsummering

Totalt svarer 42% av sykehuslegene på undersøkelsen om deres arbeidssituasjon.

På spørsmål knyttet til engasjement og motivasjon, svarer sykehuslegene gjennomgående positivt. Det samme gjelder spørsmål knyttet til meningsfullt arbeid, mulighet for å bruke egen kompetanse, samt faglige utfordringer i arbeidshverdagen.

På spørsmål om arbeidsbelastning, og mulighet til å ta pauser svarer sykehuslegene langt mer negativt. Spørsmål knyttet til åpenhet, medbestemmelse og dialog med sykehusets øverste ledelse har også en negativ svarstil, selv om det på dette forhold er en rimelig stor variasjon mellom sykehusene.

Sammenlignet med andre norske arbeidstagere svare sykehuslegene i tillegg negativt på grad av autonomi og mulighet til å ha innflytelser i arbeidshverdagen. På spørsmål om sykehuset er i en fase med positiv utvikling, svarer et mindretall at de har denne opplevelsen.

Yngre leger opplever situasjonen som mer negativ enn eldre leger på mange forhold i undersøkelsen.

Sykehuslegene ved de små sykehusene har gjennomgående en mer positiv svarstil enn sine kollegaer ved de mellomstore og store sykehusene.

Når det finnes en stedlig sykehusledelse og stedlig avdelingsledelse er dette forbundet med mer positiv opplevelse av arbeidssituasjonen for sykehuslegene.