Når du er tillitsvalgt, er du Legeforeningens lokale representant. Rollen din er å ivareta medlemmenes interesser på best mulig måte. Dette gjelder legenes lønns- og arbeidsvilkår, og også legenes faglige utviklingsarbeid på arbeidsplassen.
Du får:
- større kompetanse på å drøfte, forhandle, forebygge og løse konflikter
- muligheten til å hjelpe kolleger og videreutvikle arbeidsplassen din
- et større nettverk der du jobber og i Legeforeningens organisasjon
- mer kunnskap om arbeidsplassen din og det norske arbeidslivet
Som tillitsvalgt er det viktig å:
- ha god rolleforståelse
- vektlegge gode relasjoner
- ha gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- ha gode kunnskaper om arbeids- og organisasjonslivet
Du får god opplæring i rollen din. Bli gjerne en del av laget!
Når vi spør avtroppende tillitsvalgte om de vil anbefale om andre å være tillitsvalgt, svarer de fleste ja. De begrunner dette med at vervet:
- bidrar til en forskjell for kollegaene
- gir mulighet til løpende samarbeid med ledelsen
- gir anledning til å påvirke
- gir verdifull erfaring
- åpner for å finne lokale løsninger
- er spennende og givende
- er lærerikt og utfordrende
- bidrar til samhold mellom tillitsvalgte og andre i Legeforeningen