Melding om oppstart av smågruppe

Fyll ut skjema for melding om oppstart av smågruppe tellende til kompetanseområde i alders- og sykehjemsmedisin.

Kravet til smågruppevirksomhet er 60 timer. Gruppen skal bestå av minst 3 leger og maksimalt 12 leger med interesse for alders- og sykehjemsmedisin. Ett gruppemøte kan unntaksvis godkjennes hvis minst to deltakere er tilstede. Tre eller flere gruppemøter på rad, med de to samme deltagerne vil ikke godkjennes. En smågruppesamling kan bestå av max 6 timer à 45 minutter på samme dag. Smågrupper registreres i Legeforeningens sekretariat. Bruk e-skjemaet "Melding om oppstart" nedenfor. Det er også utarbeidet forslag til aktuelle temaer (se nedenfor).

Smågruppevirksomhet i områder av landet med urimelige store avstander mellom deltakerne kan godkjennes gjennomført som telefonkonferanser, skype, teams og lignende. Søknad sendes sakkyndig komite for forhåndsgodkjenning. Smågrupper skal registreres i Legeforeningens sekretariat. Det gis ikke tellende timer for deltakelse i veiledningsgruppe i allmennmedisin selv om aktuelle tema for alders- og sykehjemsmedisin er tatt opp.

Det kan være samme medlemmer i smågruppe for KOAS og allmennmedisin, men de må være registrert som to separate grupper. NB! Man kan ikke få poeng i både alders- og sykehjemsmedisin og allmennmedisin for ett og samme møte.

Gruppen skal ha en møteleder/sekretær som registrerer elektronisk presensliste og dokumenterer hvilke faglige temaer som er tatt opp. Farmasøytisk industri skal ikke være involvert i planleggingen eller gjennomføringen av gruppens virksomhet. Dette er ikke til hinder for at man kan bruke for eksempel video eller annet pedagogisk materiale som er utarbeidet av industrien.

Presenslister registreres på Legeforeningen.no. Brukerveiledning finner du her.

Forslag til temaer for smågruppevirksomhet:

• Mottakssamtale med pasient og ev. pårørende – hva er viktig å ta opp?
  • Samtaler med pårørende som er misfornøyd.
  • Samtale med pårørende til terminale pasienter.
  • Samtale med pasienter om å avstå fra livsforlengende behandling.
  • Arbeidet frem mot vedtak om tvang i henhold til pasientrettighetslov §4a.
  • Journalføring – utfordringer i samhandling med andre yrkesgrupper.
  • Holdningsskapende arbeid i forhold til andre yrkesgrupper
  • Forholdet til institusjonens ledelse, deltakelse i formelle sammenhenger, status, posisjon og myndighet.
  • Samarbeid med fastleger – innhenting av opplysninger, utforming av epikrise.
  • Hvilke pasienter vil vi sende til sykehus/spesialistutredning, og hvilke gevinster forventer vi.
  • Hvordan redusere forbruk av legevakt i sykehjemmet.
  • Håndtering av pasienter som ikke spiser og magres.
  • Strategier for legemiddelbehandling - psykofarmaka, forebyggende behandling etc.
  • Seponeringsstrategier.
  • Palliativ behandling/terminalbehandling.
  • Håndtering av APSD.
  • Fysisk aktivitet som behandling.
  • Hvordan implementere etisk refleksjon i sykehjemmet.
  • Miljøterapi

For spørsmål vennligst kontakt smagrupper@legeforeningen.no.

Melding om oppstart

Fyll inn deltakere på smågruppen

Det attesteres på at den farmasøytiske industrien ikke er involvert i planlegging eller gjennomføringen av møtene.

Dere vil motta bekreftelse og gruppenummer når gruppen er registrert.

Spørsmål kan sendes til smagrupper@legeforeningen.no.