Faglandsrådsmøtet

Undertegnende deltok, som delegat fra Den norske patologforening, på det årlige faglandsrådsmøtet som ble avholdt 4-5.mai på Soria Moria.
Fagstyret. Foto: Legeforeningen
Faglandsrådet valgte et nytt fagstyre under årets faglandsrådsmøte. Foto: Legeforeningen

Faglandsrådet er «fagaksens» øverste organ og Faglandsrådsmøtet arrangeres én gang i året og setter faget i sentrum. Faglandsrådet løfter og videreutvikler faget gjennom faglige innlegg, diskusjoner og vedtak som legger føringer for det medisinskfaglige arbeidet i foreningen. Les mer om Faglandsrådet og Faglandsrådsmøtet 2023.

Fagstyrets leder Ståle Onsgår Sagabråten åpnet møtet. Helseminister Kjerkhol sendte en videohilsen. Begge pekte på utfordringer som også er påpekt i den ferske Helsepersonellkommisjonen. Knapphet på helsepersonell og økte oppgaver presser frem prioriteringer. Utfordringer med et voksende privat helsetilbud ble også fremhevet.

Før møtet har de ulike fagmedisinske foreningene mulighet til å sende inn forslag til overgripende saker. Sosial ulikhet i helse og utdanning av spesialister var to interessante tema. Et tredje tema, som også berører patologforeningen i stor grad, var arbeid med veiledere og retningslinjer. Tidsskriftets redaktør, Are Brean, omtalte dette som «en jungel» og ledet med stø hånd en sesjon med representanter fra Helsedirektoratet (som utgir nasjonale retningslinjer), Helsetilsynet, Fagdirektøren i Helse SørØst, leder i Barnelegeforeningen og leder i Almennlegeforeningen. Spesielt bidragsytere i nasjonale retningslinjer er viktig å forankre i de fagmedisinske foreningene. Her er det en jobb å gjøre fremover.

Fagstyret kunne informere om at de fagmedisinske foreningene skal involveres ved vurdering av Nye Metoder i Beslutningsforum. Dette for å sikre at alle berørte fagmedisinske foreninger kan gi inspill / høres ved innføring av ny behandling (og tilhørende diagnostikk).

Dette var 2 lærerike og hyggelige dager på Soria Moria. I alt deltok 84 delegater fra 46 fagmedisinske foreninger (store foreninger har flere delegater). Mange foreninger opplever de samme utfordringene og dette var et godt grunnlag for diskusjon og erfaringsutveksling.

Lars Gustav Lyckander

Nestleder, Den norske patologforeningen