Velkommen til vårkonferansen og årsmøte

Namf/NFAM avholder Vårkonferansen og Årsmøtet 2024 på Soria Moria, Voksenkollen, Oslo. Konferansen starter tirsdag 23. april kl. 09.00 (registrering fra kl. 08.30), Soria Moria, Askeladdens hus, men vi håper du har anledning til – som vanlig - å komme dagen før. Vi fornyer bekjentskapene og spiser en uformell middag på Frognerseteren.
Utsikt fra Soria Moria. Foto: privat

Årsmøtene for Namf og NFAM avholdes under konferansen – tirsdag 23. april kl. 17.00 – 18.30. Saksdokumentene sendes deltakerne ca. 2 uker før møtet. Frist for å melde saker til behandling på årsmøtet er 18.3.2024.

Årets konferanse er delt i to der den første dagen blir et samarbeid med Norsk Yrkeshygienisk Forening med temaene biologisk monitorering, støv og grensesnittet mellom yrkeshygiene og arbeidsmedisin. På dag to vil vi ta for oss informasjonsteknologi og kunstig intelligens i arbeidsmedisinen, samt en oppdatering på arbeidsmedisinske nyheter fra inn- og utland.

Påmeldingsfrist: 19. februar 2024.

Informasjon om hotellpriser og tilvalgene du må krysse av for, finner du under påmeldingen. Husk at du i etterkant av kurset kan søke Fond II om refusjon av utgifter i henhold til gjeldende reglement: Utdanningsfond II (legeforeningen.no)

Faktura for kursavgift (kr 4.200,-) blir sendt fra Legeforeningen, samt alle utgifter knyttet til hotellet (kost/overnatting).

Som vanlig avholdes årsmøtene på slutten av dag 1 - denne gang tirsdag 23. april kl. 17.00-18.30.

Håper vi ser deg i april!

Vennlig hilsen kurskomiteen
Jarand Hindenes, Martine Pedersen, Yogindra Samant og Gunnar Skipenes

Ajour 6.2.2024.

Mandag 22. april 2024

Ankomst i løpet av ettermiddagen. Vi spaserer ned til Frognerseteren (ca. 20 minutters gange) for å nyte utsikten og en god middag.

Kl. 18.30 - Avgang fra Soria Moria
Kl. 19.00 - Middag på Frognerseteren

Tirsdag 23. april 2024 – Felles dag med NYF (Norsk yrkesmedisinsk forening)

Kl. 08.30 - Registrering
Kl. 09.00 - Velkommen og innledning til dagen v/Jarand Hindenes, leder NFAM og Hans Thore Smedbold, leder NYF
Kl. 09.15 - Hvorfor samarbeid mellom arbeidsmedisinere og yrkeshygienikere? v/Anje C. Höper, overlege Arbeids- og miljømedisinsk avdeling, UNN Tromsø
Kl. 09.30 - Hva er biologisk monitorering? v/Pål Graff, ledende seniorforsker, STAMI og professor v/seksjon for miljøkjemi, NMBU
Kl. 10.30 - Rammer for bruk av biologisk monitorering i inn- og utland. OECD guidelines og eksempler v/Nancy B Hoph, førsteamenuensis ved Universitetet i Lausanne
Kl. 11.30 - Praktiske råd og tips om gjennomføring av biologisk monitorering v/Nancy Hoph og Pål Graff

Kl. 12.00 - Lunsj

Kl. 13.00 - Samarbeid arbeidsmedisin/yrkeshygiene i BHT – erfaringer fra deltakerne
Kl. 14.00 - De helsefarlige grenseverdiene for genererende støv, organisk støv og sveiserøyk v/Hans Thore Smedbold, yrkeshygieniker (SYH) St. Olavs Hospital/Proactima og leder NYF
Kl. 14.30 - Kunnskapsstatus om helseeffekter av inhalering av nanopartikler v/Shan Narui, ledende seniorforsker, STAMI
Kl. 15.30 - Kartlegging og overvåkning av eksponering av sveiserøyk
   - yrkeshygienisk perspektiv v/Oscar Espeland, seniorrådgiver/yrkeshygieniker, Nemko Norlab og nestleder NYF
   - arbeidsmedisinsk perspektiv v/Kristin Hovland, bedriftslege i SKANSKA
Kl. 16.15 - Oppsummering og avslutning v/Jarand Hindenes og Hans Thore Smedbold

Årsmøtet avholdes i etterkant av kursdag 1

Kl. 17-18.30 - Namf / NFAM - Årsmøte avholdes- papirer sendes ut på forhånd

Kl. 19.30 - Velkommen til en aperitiff
Kl. 20.00 - Middag

Onsdag 24. april 2024

Kl. 08.30 - IT-samfunnet og kunstig intelligens v/ Jarand Hindenes, medisinsk direktør, SOS International og leder av NFAM
Kl. 09.30 - Kunstig intelligens i et arbeidshelseperspektiv v/Rubia Naz Malik, bedriftslege i Equinor
Kl. 10.45 - Kunstig intelligens i et juridisk perspektiv v/Mari Garborg Hanto, jurist i Legeforeningen
Kl. 11.30 - Kunstig intelligens i en BHT-hverdag - erfaringer fra deltakerne

Kl. 12.00 Lunsj

Kl. 13.00 - Informasjon om Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø (NOA) v /Eirik Degerud, forsker på STAMI
Kl. 13.20 - Informasjon om Enhet for kunnskapsoppsummeringer (ESKO) v/Lars-Kristian Lunde, forsker på STAMI
Kl. 13.40 - Arbeid med revidert yrkessykdomsliste v/Stine Fossum, LIS i arbeidsmedisin, STAMI
Kl. 14.30 - Nytt fra UEMS/internasjonalt arbeid v/Yogindra Samant, overlege i Arbeidstilsynet
Kl. 14.50 - Arbeidsmiljø og BHT i fremtiden/BHT for alle v/ Jarand Hindenes, medisinsk direktør, SOS International og leder av NFAM
Kl. 15.15 - Oppsummering og avslutning
Kl. 15.30 - Takk for nå og vel hjem!