Kurs for LIS 30. oktober: Evaluering, kvalitetsovervåking og tolking av laboratorieanalyser

Kurset gir en introduksjon til intern og ekstern kvalitetskontroll av biokjemiske analyser, metodevalidering ved etablering av nye analyser og etablering av referansegrenser og kliniske beslutningsgrenser.

Kurset er godkjent for følgende spesialiteter medisinsk biokjemi, immunologi og transfusjonsmedisin, medisinsk genetikk, medisinsk mikrobiologi og klinisk farmakologi.

Tid: onsdag 30. oktober til og med fredag 1. november, 2019.

Sted: Sentralblokken, 3 etasje Haukeland universitetssykehus, Bergen. Kurset har plass til 30 deltakere.

Arrangør: UiB/Helse Bergen.
Påmelding til kursansvarlig Anne-Lise Bjørke Monsen på mail: almo@helse-Bergen.no

Kursavgift: 5000 kroner.

Dag 1: Implementere ny analyse i laboratoriet

Registrering

Introduksjon

Måleusikkerhet og analytisk variasjon

Biologisk variasjon og analytiske kvalitetskrav

Lunsj med oppgaver/diskusjon

Metodevalidering og metodeverifisering

Sammenligning av analysemetoder

Oppgaver/gruppearbeid

Dag 2: Kvalitetskontroll

Gjennomgang av oppgaver

Analytisk kvalitetskontroll, del 1

Analytisk kvalitetskontroll, del 2

Analytisk kvalitetskontroll, del 3

Lunsj med oppgaver/gruppearbeid

Gjennomgang av oppgaver

Ekstern kvalitetskontroll

Dag 3: Tolkning av biokjemiske analysesvar

Beslutningsteori

Etablering av referanseområde

Aksjonsgrenser versus referansegrenser

Biokjemiske screeningprogram

Lunsj

Praktiske eksempler fra laboratoriet

Oppsummering

I tillegg har vi gleden av å tilby et akademisk kvarter á 15 min før de enkelte forelesningene.

I medisinsk biokjemi dekker kurset følgende læringsmål:

Feilkilder

MBK-021

Ha god kunnskap om analytiske feilkilder og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.

MBK-022

Ha god kunnskap om preanalytiske og postanalytiske feilkilder, og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner

Diagnostisk nøyaktighet

MBK-023

Ha god kunnskap om metoder for å vurdere diagnostisk nøyaktighet og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.

MBK-024

Ha god kunnskap om nomenklatur og måleenheter.

MBK-025

Beherske etablering av referansegrenser og kliniske beslutningsgrenser.

MBK-026

Ha god kunnskap om generell statistikk og tilstøtende emner som er sentrale for medisinsk biokjemisk laboratorievirksomhet. Selvstendig kunne benytte dette i laboratoriehverdagen, herunder sensitivitet og spesifisitet, prediktiv verdi, signifikante endringer, biologisk og analytisk variasjon samt Receiver Operating Characteristic kurve.

MBK-027

Ha kjennskap til prinsipper for biokjemisk screeningprogram, fordeler og ulemper. Ha kjennskap til screeningprogram av ulike pasientgrupper.

Kvalitetskontroll

MBK-028

Ha god kunnskap om kvalitetsovervåkning av laboratorieanalyser og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.

MBK-029

Selvstendig kunne gjennomføre og vurdere resultater fra validering/verifisering inkludert bedømmelse av kliniske krav, sporbarhet, riktighet, presisjon, interferens, holdbarhet, samkjøring av instrumenter og kontrollsystem.

MBK-030

Ha god kunnskap om interne og eksterne analysekontrollsystemer og analytiske kvalitetskrav.

Organisering og drift av laboratoriet

MBK-033

Ha kjennskap til lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet.

Implementere ny analyse i laboratoriet

MBK-039

Ha god kunnskap om implementering av ny analyse i laboratoriet og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete situasjoner.

MBK-040

Ha god kunnskap om vurdering av kostnad/nytte ved innføring av nye analyser i eget laboratorium.

MBK-041

Selvstendig kunne vurdere dokumentasjon fra instrument- og reagensleverandører, herunder metodebeskrivelser, pakningsvedlegg og klinisk nytteverdi.

MBK-043

Ha kjennskap til prissetting av analyser.