Høstmøte 2023, mammaradiologisk sesjon: 3 foredrag om kunstig intelligens innen mammografi.

Moderator: Linda Romundstad, Vestre Viken
Rom: København, 25. okt kl 14:15.
Mammografi

Foredrag: KI i mammografiscreening - Hvor står vi i 2023? (Henrik Wethe Koch)

Abstract: KI som hjelpemiddel i mammografiscreening har vært lovende i mange år. Hvor står vi i dag? Er KI-CAD til å stole på? Kan det implementeres? Hva er de største utfordringene?

Henrik Wethe Koch er overlege, radiologisk avdeling, SUS. Ph.d.-student ved UiS og Stavanger Medical Imaging Laboratory (SMIL). Medlem av faggruppen i radiologi i Mammografiprogrammet.

***

Foredrag: Brystradiologens nye venn eller fiende? - KI i mammografiscreening (Marit Almenning Martiniussen)

Abstract: Kunstig intelligens (KI) til bruk i tyding av screeningundersøkelser i Mammografiprogrammet har potensiale til å øke nøyaktigheten og redusere radiologenes arbeidsbelastning. Radiologenes holdninger og forventninger vil ha betydning for om KI blir et viktig verktøy eller en utfordring. En kartlegging av brukerperspektivet før KI tas i bruk viser optimisme blant radiologene, men de ser også noen utfordringer.

Marit Almenning Martiniussen er overlege, Avdeling for bildediagnostikk, sykehuset Østfold HF. Ph.d.-student ved UiO. Medlem av mammografiprogrammets forskningsgruppe.

***

Foredrag: KI og mammografi - Ytterpunktene i differensierende tyding mellom menneske og maskin (Håkon Lund-Hanssen)

Håkon Lund-Hanssen er  seksjonsleder ved  St Olavs hospital

Etterfølgende diskusjon.