Norsk radiologisk forening

Fag- og utdanningsstoff fra Noraforum

Høstmøte 2021: Strukturert beskrivelse av MR håndledd

Volker Lapczynski, overlege, Unilabs Røntgen Fredrikstad holder foredrag på Radiologisk Høstmøte 2021.
Audun Berstad
26. oktober 2021
bilde av Volker
Dr. Volker Lapczynski, overlege, Unilabs Røntgen Fredrikstad

Tittel: MR Håndledd - Sjekkliste
Sesjon: MSK, torsdag 28. oktober kl 1555 - 1715
Moderator: Kaja Johannson Ødegaard, Lovisenberg
Rom: Agora 1+2, Clarion Hotel Oslo

Alle bruker en eller annen form for «sjekkliste» i hverdagen. En handleliste, en pakkeliste eller en huskeliste til hjerte- og lungeredning. Ikke nødvendigvis er alle lister nedskrevet på papir. Men ved høyt stress, ikke fungerende data eller annen akutt hendelse er en god gammeldags nedskrevet liste nyttig. Slike lister med hjerte- og lungeredningsalgoritme henger derfor på veggen i alle sykehus og legevakter — (30:2).

Siden 1935 brukes «sjekklister» ved hver eneste start og landing i luftfarten. Andrepiloten i US Airways flyging 1549 som landet på Hudson River brukte en papirsjekkliste under «landingen» 2009.

I legeyrket brukes det «sjekklister» bare av anestesileger i forbindelse med omfattende operasjoner. Volker Lapczynski forsøker å samle alle relevante muskel- og skjelettradiologibeskrivelser i en strukturert radiologisk sjekkliste. «Diktator» https://www.radiology.no/diktator/ er et forslag til en strukturert radiologisk beskrivelse av blant annet MR Håndledd med konsistent rekkefølge, presise korte formuleringer og bruk av standardiserte fagtermini — på norsk.

Denne forelesningen vil belyse hvordan man beskriver MR håndledd med hjelp av en strukturert sjekkliste.

Velkommen!