Rosendalskurset 31.08-02.09.2022 - Mindfulness med fokus på spiseforstyrrelser

Kurskomiteen i Hordaland legeforening inviterer til årets Rosendalskurs, klinisk emnekurs i MINDFULNESS, med fokus på spiseforstyrrelser. Bli med til Rosendal i Kvinnherad kommune onsdag 31.08 til fredag 02.09.2022.

Gjesteforelesere Michael de Vibe og Irene Kingswick
Bilde fra Rosendal, fotograf Anne Laue
Fotograf: Anne Laue

Informasjon om og formål med kurset:
Vi er leger og skal være til stede for andre, pasienter og kolleger. Vi trenger å være til stede i oss selv for å klare dette. Dette kurset handler om Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær og å være tilstede her og nå. Vi skal få introduksjon og mulighet til å øve oss i dette.

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, er kjent som en måte å være til stede i eget liv, kropp og sinn, for så å klare og være mer til stede for andre. Selv-omsorg er sentralt i dette. Å være nærværende, er å være mentalt og emosjonelt til stede.

Vi skal ha med oss Generalsekretær Irene Kingswick i ROS - Rådgivning om Spiseforstyrrelser, for å lære mer om hvordan selv-omsorg og oppmerksomt nærvær kan hjelpe de som lever med spiseforstyrrelser, og hvordan dette kan hjelpe de videre. Michael de Vibe, Minfulness-underviser, forsker og veileder, mangeårig allmennlege og tidligere familieterapaut, er med oss med undervisning og øvelser i Oppmerksomt nærvær. Kurset blir et emnekurs i Mindfulness. Tiden på kurset er en investering i DITT LIV.
Forelesere: Michael de Vibe og Irene Kingswick

Michael de VibeIrene Kingswick

Velkommen til Rosendalskurset 2022!

Læringsmål: ALM 008, ALM 005, ALM 032, ARB 005 VOP 035, VOP038, PED 047, PED 045, FMR 105, FMR 104, FMR 022, FMR 072
Målbeskrivelse:  Introduksjon i Mindfulness/oppmerksomt nærvær med praktiske eksempler. Fokusområde spiseforstyrrelser
Målgruppe: Allmennleger, men også relevante spesialiteter som psykiatri, fysikalsk medisin, pediatri. Fokus på tverrfaglighet.

Godkjenninger:

Allmennmedisin: godkjennes med 15 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i mindfullness/oppmerksomt nærværtil videre- og etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst).
Nevrologi: godkjennes med 15 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning.
Barne- og ungdomspsykiatri: godkjennes med 9 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning.
Pediatri: godkjennes med 15 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning.
Arbeidsmedisin: kurset er ikke tilstrekkelig relevant og avslås.
Radiologi: kurset er ikke relevant og avslås.

Kurskomite: Anne Laue, Solfrid Hellesøy Siqveland (Kursleder), Stine Alp, Geir-Erik Vattekar, Jon Vangdal Aamaas
Dato: 31.08-02.09.2022
Tid/sted: oppstart onsdag 31.08 kl 19.00 i Riddersalen, Avlsgarden i Baroniet Rosendal i Kvinnherad
Pris pp.: kursavgift kr 4.000,- + dagpakke totalt alle dager kr 2.100,-
(dagpakke inkluderer suppe onsdag kveld, lunsj, pausemat og tre retters middag torsdag med konsert, lunsj og pausemat fredag.)
Overnatting: Deltakerne må selv bestille overnatting og spør etter pris for Rosendalskurset ved alternativt;
Baroniet - info@baroniet.no eller telefon 53 48 29 99 (Avlsgarden) (bad på gangen) Sesong: mai – september. Enkeltrom kr 980,- dobbeltrom kr 1580,- m/frokost
Rosendal Turisthotell - post@rosendalturisthotell.no (bad på gangen), kr 1.200,- m/frokost
Gjøa motell - aagsoe@online.no (4 med bad, 4 uten bad)
Rosendal Fjordhotel, 53 48 80 00 - booking@rosendal-fjordhotel.no, (ref: Hordaland legeforening) Pris: Kr 1850,- pr enkeltrom pr døgn
Kr 2300,- pr dobbeltrom pr døgn. Prisen inkluderer overnatting med frokost.
Transport: Båten legger til ved kaien i Rosendal (ved Rosendal turisthotell) ca kl. 18.25. Gjøa motell og Rosendal turisthotell ligger like ved hurtigbåtkaien i Rosendal. Avstand fra kai til Baroniet er ca 1,1 km. Det er 1,4 km å gå frå Rosendal Fjordhotel til Baroniet, Riddersalen. Se www.rodne.no, Hardangerfjordekspressen
Dersom du ønsker transport fra hurtigbåtkaien i Rosendal opp til Riddersalen/baroniet, vgl. skriv dette i påmeldingsskjemaet.
Aktiviteter:
Det er flotte turmuligheter i Rosendal. Meld fra i påmeldingsskjemaet om du ønsker være med på tur onsdagen.
Antall deltakere:
Maks 60 stk
Påmelding til kurset mottas etter "førstemann til mølla"-prinsipet og effektueres ved betaling innen betalingsfristen. Se også våre avbestillingsregler ved kurs.
Annen informasjon:

Ta med liggeunderlag og/eller yogamatte og behagelige klær/sko.
Ev turklær hvis du skal være med på tur første dag.

Fortsatt ledige plasser per 4.7. Påmelding i skjema under her:

Påmeldingsskjema Rosendalskurset 2022

Avkrysningsliste

Ønsker skyss fra kaien til Fjordhotellet/Baroniet

Ønsker å være med på fjelltur onsdag før kursstart

Ønsker skyss til/fra Galleri Guddal

Har med egen yogamatte/liggeunderlag