Sør-Trøndelag legeforenings handlingsprogram 2023-2025

Bakgrunn
Vi står overfor store utfordringer i årene som kommer. Vi blir flere innbyggere, gjennomsnittsalder øker, kunnskapen vokser og vi ser en enorm medisinsk og teknologisk utvikling. Det er en økende etterspørsel etter helsetjenester i befolkningen. Det er viktig å finne en god og balansert fordeling av arbeidsoppgaver mellom primær og spesialisthelsetjenesten og mellom offentlig og privat helsetjeneste.

Et grunnleggende prinsipp er å tilby likeverdige helsetjenester og da er vi avhengig av å rekruttere kvalifisert helsepersonell. Det må samarbeides på tvers av fag og yrkesgrupper for å få til gode og sammenhengende pasientforløp av høy kvalitet. Det må legges til rette for faglig utvikling, forskning og innovasjon i alle ledd. Det vil bidra til å hindre uønsket variasjon i det medisinske tilbudet og øke kvaliteten og pasientsikkerhet.

Vi trenger gode IKT-løsninger som bedrer pasientforløp og samhandling, men som også medfører en bedre arbeidshverdag for ansatte.

Mange opplever økende belastning i legerollen, bl.a. økt arbeidspress. Det er også en økning i vold på arbeidsplassen. Det er derfor viktig å styrke fokuset på legers arbeidsvilkår. Helsefremmende arbeidsmiljø, gode fasiliteter, praktiske IKT verktøy, muligheter for faglig utvikling og forskning er sentrale områder av betydning.

Sør-Trøndelag legeforening vil møte utfordringene med:

- Å ivareta medisinsk faglighet, etikk og kompetansebygging

- Å øke samhandling mellom ulike ledd i helsetjenesten

- Å utøve helsepolitisk synlighet og innflytelse

- Å bidra til å skape gode arbeidsforhold

Å ivareta medisinsk faglighet, etikk og kompetansebygging

Medisinsk faglighet og etikk må ligge som premiss i våre beslutninger. For å sikre kvalitet i pasientbehandlingen er det nødvendig med gode utdanningsforløp, sterkt faglig utvikling og kompetansebygging, forskning og innovasjon i alle deler av helsetjenesten. Å rekruttere og beholde leger i regionen er svært viktig.

Sør-Trøndelag legeforening ønsker å jobbe for:

- trygge og forutsigbare utdanningsløp både i grunn- og spesialistutdanning

- god rekruttering i alle medisinske spesialiteter der likestilling og mangfold ivaretas

- å øke fokus på kompetansebevaring

- å styrke fokuset på forskning/innovasjon i både primær- og spesialisthelsetjenesten

- å styrke bevissthet om medisinsk etikk

Å øke samhandling mellom ulike ledd i helsetjenesten

God samhandling i alle deler av helsetjenesten er en forutsetning for helhetlige pasientforløp med høy kvalitet og pasientsikkerhet.

Sør-Trøndelag legeforening ønsker å jobbe for:

- å skape gode møteplasser mellom leger i hele helsetjenesten

- å arrangere faglige kurs/seminarer gjennom kurskomitéen og i samarbeid med andre

- å arrangere sosiale arrangement (f.eks. medlemsmøter)

- å delta i arbeid med samhandling (f.eks. Helsefelleskap)

Å utøve helsepolitisk synlighet og innflytelse

STLF vil gjennom kursvirksomhet, gjerne i samarbeid med DNLF sentralt, styrke kompetansen til tillitsvalgte, nåværende og kommende ledere og leger som er arbeidsgivere.

Sør-Trøndelag legeforening ønsker å jobbe for:

- å organisere kurs/møter med ulike tema

- å være en synlig og aktiv helsepolitisk aktør

- å samarbeide med andre aktører (f.eks. pasient og brukerorganisasjoner)

Å bidra til å skape gode arbeidsforhold

Arbeide for at legehelse får økt oppmerksomhet og at det legges til rette for gode og trygge arbeidsforhold. I en presset arbeidshverdag er det viktig for STLF å øke oppmerksomheten rundt god psykisk og fysisk helse for leger. Gjennom forebyggende tiltak og sikre hjelp til den som trenger vil vi få leger med bedre helse. Dette gir også bedre pasientbehandling.

Sør-Trøndelag legeforening ønsker å jobbe for:

- at arbeidsgivere har oppdaterte kartlegginger av faktorer i arbeidsmiljø som kan medføre økt helserisiko i legenes arbeidshverdag. Basert på denne oversikten, og vurderinger basert på tilgjengelig kunnskap kan ha kunnskapsbaserte tiltak som systematisk implementeres.

- å ha god informasjon på nettsiden

- å spre kunnskap gjennom tillitsvalgte om lover og rettigheter for å verne om helsen

- å stille med lett tilgjengelig informasjon om støtteordninger:

o   Støttekollegaordningen, https://beta.legeforeningen.no/om-oss/helse-og-omsorgstilbud-for-alle-leger-og-medisinstudenter/stottekollegaordningen/

o   Villa Sana, https://beta.legeforeningen.no/om-oss/helse-og-omsorgstilbud-for-alle-leger-og-medisinstudenter/villa-sana/

o   Trasoppklinikken, http://www.trasoppklinikken.no/