NorPal SAWA - helsehjelp i konfliktområder

NorPal-Sawa er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Medisinstudentforening (Nmf) og International Federation of Medical Students ́ association (IFMSA) i Palestina.
NorPal Sawa logo
NorPal SAWA logo

Hver sommer møtes ti norske og ti palestinske medisinstudenter i byen Nablus på vestbredden. I løpet av et fire ukers opphold hospiterer deltakerne på ett eller flere sykehus i byen, samt arrangerer et førstehjelpskurs for barn og ungdommer fra flyktningleiren Balata, som er Vestbreddens største flyktningleir.I tillegg drar man på helgeutflukter til andre byer, møter forskjellige foreninger og organisasjoner, og finner på sosiale ting sammen som språkkveld, debatter, matkveld, og mye mer! Alt planlegges og gjennomføres i samarbeid med de palestinske studentene, og på den måten blir man godt kjent og får en unik mulighet til å snakke om og diskutere alt fra hverdagen, religion og kulturforskjeller til helse/medisinrelaterte emner.

Målet med prosjektet!

NorPal-Sawa ble startet i 2011 av to medisinstudenter. Deres visjon var å engasjere fremtidige leger i spørsmål om helsehjelp i konfliktområder. Gjennom prosjektet ønsker vi at deltakerne fra Norge vil få nye inntrykk og gjøre seg uvurderlige erfaringer fra et helsevesen og en kultur som er sterkt preget av en langvarig og pågående konflikt.

NorPal-Sawa ønsker å bidra til gjensidig utveksling av erfaringer som medisinstudenter, kultur og kunnskap, og innsikt i global helse. Prosjektet er en unik mulighet til å lære mer om både eldre og nyere historie, religion, menneskerettigheter, internasjonal politikk, holdninger, og levesett m.m.

Hva får du som deltaker?

• Førstehåndserfaringer om hvordan helsevesenet fungerer i et område preget av politiske konflikter og fattigdom
  • En annerledes sykehushverdag
  • Oppleve og se caser du aldri kommer til å få se i norske sykehus
  • Få oppleve Vestbredden på godt og vondt
  • En opplevelse og venner for livet!
  • Unik mulighet til å komme tett på og bli godt kjent med en kultur og helsevesen svært ulik det norske