De medisinske fakultetene i Norge tilbyr nå å opprette nye studieplasser på medisin i årets opptak. UiB, NTNU og UiO tilbyr å opprette 40 nye studieplasser hver, og UiT tilbyr 25. Universitetene betrakter økningen som en fremskyndelse av opptrappingsplanen i Grimstad-rapporten, der et utvalg ledet av Hilde Grimstad anbefalte en økning på 440 studieplasser i Norge frem mot 2027.
Norsk medisinstudentforening mener det er positivt at norske universiteter ønsker å utdanne flere leger. Vi mener imidlertid at en økning i antallet studieplasser må følges opp av et tilsvarende tilfang av LIS1-stillinger. De neste årene vil det utdannes ca. 1150 norske leger ved norske og utenlandske universiteter. Til sammenligning er det kun 950 LIS1-stillinger. Det vil være meningsløst å opprette flere studieplasser uten flere LIS1-stillinger.
Våren 2019 fikk 3 av 5 avgangsstudenter ved norske universiteter LIS1. Majoriteten av dem som ikke ble ansatt, arbeider i såkalte postlegestillinger, som er uregulerte sykehusstillinger uten krav til veiledning og supervisjon. Dette skjer samtidig som Norge ligger på topp i Europa i import av ferdigutdannede legespesialister fra andre land. Uten flere LIS1-stillinger, vil samfunnet bekoste dyre studieplasser som ikke kommer til nytte i pasientbehandlingen. Det vil være lite gunstig samfunnsøkonomisk, og svært uheldig for legene som ikke kommer i gang med sin spesialistutdanning.
Videre er det viktig at en eventuell økning i studentantallet ikke må gå på bekostning av kvaliteten i undervisningen. Fra høsten av mener vi det er essensielt å komme i gang med tilnærmet normal praksis og klinisk undervisning. Vi trenger å møte pasienter for å lære oss anamneseopptak, undersøkelser og prosedyrer. Pasientmøtene er grunnmuren i utdanningen vår. Derfor må ikke arbeidet med å tilpasse studieplaner til et tiltalls flere studenter gå på bekostning av kvaliteten i utdanningen.
Nmf sin konklusjon er dermed at vi støtter universitetenes ønsker om flere studieplasser, som et ledd i opptrappingen som anbefales i Grimstad-rapporten. Dette må ikke gå på bekostning av utdanningskvaliteten i høst eller på lengre sikt. Samtidig understreker vi behovet for flere LIS1-stillinger. Vi oppfordrer myndighetene til å opprette flere LIS1-stillinger, slik at en økning i antallet studieplasser blir en samfunnsøkonomisk investering snarere enn en utgift.