Norsk medisinstudentforening

Fagforening og interesseorganisasjon for studenter

Godkjenne KBU mot LIS1

Nmf og Legeforeningen har foreslått at KBU skal godkjennes mot deler av LIS1. Vi har sendt et forslag til Helse- og omsorgsdepartementet som gjør at studenter i Danmark kan unngå dobbel tjeneste, samtidig som kapasiteten i LIS1-tjenesten økes.
bilde

De danske medisinutdanningene har per definisjon ikke integrert praksis, slik som medisinstudiene i Norge. Det innebærer at medisinstudenter i Danmark må arbeide ett år i praktisk tjeneste kalt klinisk basisuddannelse (KBU) etter avsluttende eksamen for å få autorisasjon med “rett til selvstendig virke”.

KBU består av et halvt år på sykehus og et halvt år i dansk primærhelsetjeneste. Slik minner ordningen om norsk LIS1. Mange av oppgavene KBU-legene gjør og mye av kompetanse de tilegner seg, er sammenfallende med LIS1. Likevel må norske medisinstudenter i Danmark ta LIS1 etter å ha gjennomført KBU i Danmark. Grunnen er at LIS1 er første del av spesialistutdanningen, som man ikke kan påbegynne før man har rett til selvstendig virke. Norske studenter i Danmark har tidligere omtalt dette som dobbel turnus og ment at det er unødvendig å gjennomføre både KBU og LIS1.

Dette er Nmf og Legeforeningen langt på vei enig i. Derfor tar vi nå til orde for at KBU skal godkjennes mot deler av LIS1. LIS1 er, som resten av den nye spesialistutdanningen, bygget opp av læringsmål. En fornuftig løsning er derfor å godkjenne læringsmål i LIS1 basert på oppnådd kompetanse i KBU. Vi foreslår at de resterende læringsmålene enten kan gjennomføres i reststillinger i LIS1 eller ved at “KBU-legene” søker rett på LIS2/3 og gjennomfører manglende læringsmål i løpet av spesialistutdanningen. Med en slik løsning unngår man dublering av tjeneste.

I tillegg vil løsningen bidra til å avlaste kapasiteten i LIS1-ordningen. Undersøkelser som Nmf har gjennomført viser at nesten alle leger som har fullført KBU får LIS1-stilling. Dermed kan løsningen frigjøre 40-60 LIS1-stillinger årlig, som ellers vil tas opp av “KBU-leger”.

Nmf og Legeforeningen har spilt inn forslaget til Helse- og omsorgsdepartementet, og vi håper at helsemyndighetene lytter til innspillet. Innspillet kommer som et svar på Regjeringens høring om autorisasjon og lisens til helsepersonell.

Høringssvaret kan leses i sin helhet her.

Takk for at du er medlem i Nmf! Det gjør at vi har anledning og ressurser til å arbeide for at KBU-saken løses på en måte som kommer norske medisinstudenter i Danmark til gode.