March Meeting 2022

1.-7 mars i år deltok en delegasjon fra Norsk medisinstudentforening på IFMSA sin General Assembly March Meeting i Ohrid, Nord-Makedonia. Sammen med medisinstudenter fra hele verden ble det diskutert spennende temaer, samt utvekslet ideer, tanker og erfaringer.
Delegasjonen til march meeting
Den norske delegasjonen bestod av (fra venstre): Maja Mikkelsen (komité for menneskerettigheter), May Linn Pedersen (komité for medisinsk utdanning), Aladdin Boukaddour (assistent til internasjonalt ansvarlig), Uswa Malik (internasjonalt ansvarlig, delegasjonsleder) og Victoria Kibsgaard (komité for folkehelse). Foto: Victoria Kibsgaard.

IFMSA er den internasjonale medisinstudentforeningen, og er det øverste organet for medisinstudenter på verdensbasis. Det arrangeres generalforsamlinger to ganger i året: i mars og i august. IFMSA er delt inn i flere komitéer som tar for seg flere viktige arbeidsområder, blant annet folkehelse, menneskerettigheter, seksuell- og reproduktiv helse, klinisk utveksling, forskningsutveksling og medisinsk utdanning. Komitéene holdt workshops, seminarer, debatter og mer under generalforsamlingen. Den norske delegasjonen ble fordelt på de forskjellige komitéene. Hver delegat hadde en unik opplevelse på mars-møtet. Det ble også holdt plenum-samlinger med representanter fra alle land, hvor man stemte over IFMSA sitt styresett.

Har du lyst til å høre mer om dette? I den nyeste utgaven av æsculap er det en artikkel om nettopp dette!