Studere medisin i Dublin

Du kan du studere medisin på tre universiteter i Dublin.

Dublin er hovedstaden og den største byen i Irland med litt under 500.000 innbyggere i bykjernen, mens selve Dublin Urban Area har litt over en million innbyggere. Det er generelt en veldig hyggelig by, med bra uteliv og sosiale muligheter, og flotte parker inkludert Phoenix Park og St. Stephen’s Green. Den enkleste måten å komme seg rundt i Dublin på er å bruke sykkel, men man kan også ta buss eller Luas (lurt å investere i Leap Card, ala Londons Oyster Card, da busser ikke tar kort og krever nøyaktig mengde kontanter), eller Dart om man skal litt lenger utenfor sentrum. Siden Irland er et relativt lite land kan man lett komme seg ut av Dublin for å oppleve resten av landet ved hjelp av tog, buss og bil. Tog fra Dublin til Cork og Galway tar rundt 2-3 timer, så det er fullt mulig å ta en dags- eller helgetur for å oppleve resten av Irland. Det er også mye flott natur rundt Dublin og i Irland generelt, så for oss nordmenn som er glade i å gå på tur i marka er det flere muligheter! Disse inkluderer blant andre Howth, Bray-Greystones og Wicklow mountains. Det er enkelt å komme seg til de fleste turområdene med Dart eller buss. Det er også gode shoppingmuligheter i Dublin, inkludert Grafton Street (det er gjerne veldig mange mennesker der i helgene og på kveldene) og kjøpesentre rundt omkring. Tips til de som ikke har lyst til å gjøre storhandel av mat og bære alt – Tesco leverer matvarer flere steder i Dublin. Prisene i Dublin er generelt rundt det samme som i Norge.

University College Dublin (UCD)

UCD er Irlands største universitet med over 30.000 studenter. Hovedcampus ligger litt syd for selve bykjernen. Det er her du tilbringer mesteparten av de prekliniske årene, ispedd litt praksis rundt om i byen. Alle helsefagene har sin base i en egen bygning på campus med forelesningssaler, kliniske simuleringsrom, eget helsefagsbibliotek og anatomilab. Kullene på UCD er relativt internasjonale, men består i hovedsak av irer med en dose nordamerikanere, samt en gruppe malaysiske studenter som tilbringer de første årene av medisinutdanningen i Irland før de tar den kliniske delen av utdannelsen i Malaysia.

Den kliniske delen av utdanningen foregår i hovedsak på to av de største sykehusene i Irland, Mater University Hospital og St. Vincent’s University Hospital, som også er to av landets ledende akuttsykehus. I løpet av de kliniske årene er man i all hovedsak i praksis, i tillegg til at man har forelesninger på ettermiddagen/kvelden. Som en del av studiet, blir man også plassert på flere distriktssykehus og fastlegepraksiser rundt om i landet.

Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI)

RCSI ligger midt I Dublin sentrum, med campus ved siden av St. Stephen’s Green. Det er Irlands eneste universitet som er 100% fokusert på helsefag. Man får tidlig klinisk erfaring, som i hovedsak foregår ved Beaumont Hospital og Connolly Hospital, og begynner med anatomi allerede de første ukene. I de kliniske årene sendes man over hele Irland, og får dermed erfaring med mange forskjellige sykehus med varierende utfordringer (om man ender opp ved et veldig lite «rural» sykehus blir man som medisinstudent regnet som en del av teamet og får oppgaver på lik linje som andre leger i teamet). RCSI er ellers en veldig internasjonal skole, og har studenter fra hele verden. I 2017 ferdigstilte de en ny hovedbygning med bibliotek, forelesningssaler, kliniske simuleringsrom og treningssenter der man får gratis medlemskap som student.

Trinity College Dublin (TCD)

Trinity College Dublin, offisielt College of the Holy and Undivided Trinity of Queen Elizabeth near Dublin, er Irlands eldste universitet. Hovedcampuset er lokalisert i sentrum av Dublin, og er en kjent severdighet.

Medisin på Trinity er ganske internasjonalt, men består for det meste av irer. Det er et 5-årig kurs, som består av prekliniske og kliniske år. De to første årene består for det meste av forelesninger i Trinity Biomedical Sciences Institute, men man får også tidlig klinisk erfaring da man starter smålig i første året ved å følge et spedbarns utvikling gjennom året. De kliniske årene tar så sted på forskjellige sykehus rundt Dublin, men i hovedsak på Tallaght University Hospital og St. James's University Hospital. Det er også her man vil ha de fleste av forelesningene sine de kliniske årene. Trinity er veldig fokusert på forskning, og det er derfor mulig å ta en master i biomedical sciences etter 3.-året.