Studere medisin i Galway

På den irske vestkysten finner man den lille kulturbyen Galway. Byen har ca. 80.000 innbyggere hvorav en fjerdedel er studenter. Galway er fokusby for bevaring av irsk kultur og språk og er dermed et ideelt sted å oppleve det autentisk irske livet. Byen er et kjært reisemål både for lokale og internasjonale turister og er kjent for sitt rike kulturtilbud, sjarmerende mennesker og vakre naturomgivelser.

Cliffs of Moher Co. Clare.

Det er mye å oppleve som student i Galway. Den irske pubkulturen oppleves best i Quay Street der familiedrevne puber er plassert på rekke og rad. Hver pub har sitt særpreg, og det er ikke uvanlig å ha en stampub man treffer vennegjengen på over et par pints. Det er alltid liv i byens nattklubber med arrangementer som «Abba Night», diverse temakvelder og silent disco. På dagtid er Shop Street verdt å traske gjennom med unike butikker, gatemusikere ved hvert hjørne og kanskje til og med dansere som underholder med irsk dans. På solskinnsdager vil man møte mange kjente fjes ved The Spanish Arch eller man kan en tur til strandpromenaden i Salthill. Av naturopplevelser er Moher-klippene og Aranøyene populære destinasjoner, eller man kan dra til vakre Connemara nasjonalpark. Ønsker man å reise til Dublin tar det ca. 2,5 timer.

Connemara National Park.

National University of Ireland, Galway (NUIG) er Galways største universitet med ca. 18.000 studenter. Av disse er 1 av 5 internasjonale studenter. Universitetet er en god blanding av nytt og gammelt; det har røtter i en tradisjonsrik historie samtidig som det fokuserer på innovasjon og fornying. Dette synes blant annet i kontrasten mellom de gamle Harry Potter-lignende bygningene og det flunkende nye menneskebiologisenteret (HBB). I likhet med andre irske og britiske universiteter er det relativt strenge akademiske formaliteter, men universitetet fokuserer også mye på studenters velvære og trivsel. Av tilbud på campus er det bl.a. over 200 foreninger og klubber, utallige kurs og frivillighetsmuligheter, samt Irlands beste studentdrevne pub.

HBB utvendig (bilde fra BAM Ireland) og innvendig.

Grunnutdanningen i medisin er på 5 år. De to første årene er prekliniske og har tunge akademiske fag som anatomi, fysiologi, biokjemi, farmakologi og patologi. Men allerede fra det første året er det fokus på «profesjonalitet» hvor man bl.a. lærer om etikk, kliniske kommunikasjonsferdigheter og profesjonell adferd. De tre neste årene er kliniske og tilbringes mye på sykehus og med pasienter. Semestrene er relativt korte og intense. Det er mye selvstendig jobbing og lange dager på lesesalen, men det er også lengre ferier – sommerferien er på ca. 4 måneder. Det stilles krav til oppmøte på forelesninger med et minimum på 80% for å kunne gå opp til eksamen. Etter endt utdanning må man per i dag ta et ettårig internship i Irland før man kan søke om autorisasjon i Norge.

Som norsk medisinstudent i Galway vil man oppleve å studere med svært få andre nordmenn. Det har både fordeler og ulemper. På mange måter blir man ytterligere pushet til å tilpasse seg en annen kultur raskt og finne ut av ting på egenhånd. Det kan være tøft å ikke ha noen å lene seg på i starten, men det kan også oppleves befriende å være såpass selvstendig. Man lærer seg å stole på egen dømmekraft og tilpasningsevne. Siden det er så få norske medisinstudenter i Galway, og i Irland generelt, har det tidligere vært lite aktivitet med Nmf, men det arbeides nå med å etablere et «lokallag» for alle medisinstudenter i Irland.

Galway docks (bilde fra Harbour Hotel).