Kurslseder: Anja Brænd
Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt 6. mars 2024, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres.
Læringsmål: Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: ALM-020, 021, 041, 059, 077 og 083.
Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.
Program
Mandag 22. april 2024 kl. 09.00 – 17.15
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben!
Prosjektklinikk
Kursledere: førsteamanuensis Anja Brænd og professor emeritus Jørund Straand, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Kursdeltakerne vil bli delt inn i seks grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over åtte prosjektmøter. Gruppene vil motta veiledning underveis.
Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som de ønsker at gruppa skal arbeide videre med:
«Forestill deg at du har fått et stipend med lønnsmidler på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. Noter problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Ta forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.»
Etter at hver deltaker i gruppa har lagt fram sine tanker om mulige prosjekt, skal gruppa bli enig om ett felles prosjekt. I løpet av uka skal dette utvikles (så langt råd er) til en plan for et allmennmedisinsk forskningsprosjekt:
- omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling
- utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt
Du finner mer informasjon om gruppemøtene bakerst i kursprogrammet.
Det tas forbehold om justeringer i programoppsettet.
09.00 | Velkommen Orientering om kurset ved Anja Brænd |
09.15 | Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand |
10.00 | Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid |
11.15 | Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? ved Atle Klovning |
12.00 | Lunsj |
13.00 | Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk ved Atle Klovning |
14.00 | Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe? |
15.30 | Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben Arbeidsplan ("protokoll") for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand |
16.15 | Kaffe |
16.30 | Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt «AFU-prosjekt» |
16.30 | AFU 2: Hans-Christian Myklestul |
16.55 | AFU 3: Christine Agdestein |
17.15 | Slutt |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Atle Klovning
Tirsdag 23. april kl. 08.30–17.00
Forskningsmetoder, personlig utvikling og prosjektklinikk
Møteleder: Anja Brænd
08.30 | Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk |
09.30 | Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis ved Morten Lindbæk |
10.30 | Prosjektmøte 3 |
12.00 | Lunsj |
13.00 | Forskning basert på skjema – hvordan lage et godt spørreskjema? ved Anja Brænd |
14.00 | Kikhostevaksinering ved Margrethe Greve-Isdahl, FHI |
14.30 | Kaffe |
14.45 | Prosjektmøte 4 |
16.00 | Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt «AMFF-prosjekt» |
16.00 | AMFF 1: Marianne Rønneberg |
16.20 | AMFF 2: Katrina Tiballs |
16.40 | Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) Anja Brænd |
17.00 | Slutt |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Morten Lindbæk
Onsdag 24. april: kl. 08.30 – 12.00
Kvalitative forskningsmetoder
Møteleder: Anja Brænd
08.30 | Kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis Hva er kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis: Hva er kvalitative forskningsmetoder, og når er de aktuelle? HVa skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Holgeir Skjeie |
09.30 | Kaffe |
09.45 | Kvalitativ forskning i allmennpraksis Måter å samle inn kvalitative data (intervju, fokusgrupper, deltakende observasjon) ved Holgeir Skjeie |
10.30 | Hvordan skaffe penger til forskning? ved Anja Brænd |
10.45 | Prosjektmøte 5 |
12.00 | Lunsj |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Holgeir Skjeie
Torsdag 25. april: kl. 08.30–12.00
PraksisNett, lover og regler - og om å være forsker
Møteleder: Jørund Straand
08.30 | Lover, regler og tillatelser - hva må til før man kan starte et prosjekt ved Guro Haugen Fossum |
09.30 | PraksisNett - en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum |
10.00 | Om å være fastlege og forsker ved Holgeir Skjeie |
10.30 | Prosjektmøte 6 |
12.00 | Lunsj |
Gruppeledere: Jørund Straand, Guro Haugen Fossum og Holgeir Skjeie
Fredag 26. april: kl. 08.30–15.00
Fra forskning til retningslinjer, formidling, og minikongress (=kursprøve)
Møteleder: Jørund Straand
08.30 | Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer ved Sigurd Høye |
09.30 | Implementering av retningslinjer ved Sigurd Høye |
10.30 | Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum ved Sigurd Høye og Jørund Straand |
11.00 | Prosjektmøte2 |
12.00 | Lunsj |
13.00 | Prosjektmøte 8: Minikongress Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver) Presentasjonene er å regne som kursprøve |
15.00 | Slutt |
Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Guro Haugen Fossum og Sigurd Høye
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas
ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta
fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du
kunne ønske deg å utforske nærmere.
Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skalbenyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie
- En eksperimentell (randomisert) studie?
Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før?
- hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
- Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra?
- Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
- Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
- Hva kan resultatene av forskningen kunne bety for klinisk praksis eller faget i videre forstand?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7
Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.