Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres.
Læringsmål:
ALM020, ALM021, ALM041, ALM059, ALM077 og ALM083.
Mandag 9. mai kl. 09 – 17.15
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben!
Møteleder: Jørund Straand
09.00 Velkommen. Orientering om kurset ved Mette Brekke
09.15 Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag. Grunnlaget for
de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand
10.00 Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa.
Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid
11.15 Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er
gyldige for egen fastlegepraksis? ved Atle Klovning
12.00 Lunsj
13.00 Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk ved Atle Klovning
14.00 Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe?
15.30 Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben. Arbeidsplan (”protokoll”) for
prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand
16.15 Kaffepause
16.30 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt «AFU-prosjekt»
16.30-16.45: Fredrik Brunsvig-Engemoen: Fastlegen og samtale om døden.
16.45-17.00: Cathrine Strøm Christiansen: Hvem forskriver hva til aknepasienter i Norge?
17.00-17.15: Ulrikke Aarseth: Papirløse migranters erfaringer med bruk av legevakt
17.15 Slutt
Gruppeledere: Jørund Straand, Atle Klovning, Mette Brekke
Tirsdag 10 . mai kl.08.30 – 17.00
Forskningsmetoder, personlig utvikling og prosjektklinikk
Møteleder: Mette Brekke
08.30 Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til
klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk
09.30 Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis ved Morten Lindbæk
10.30 Prosjektmøte 3
12.00 Lunsj
13.00 Forskning basert på spørreskjema – hvordan lage et godt spørreskjema? ved Mette Brekke
14.00 Fra lege til forsker ved Arne Fetveit
14.30 Om å stå i spagaten som forsker og fastlege ved Hans-Christian Myklestul
14.45 Kaffepause
15.00 Prosjektmøte 4
16.00 Prosjektklinikk: 3 allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt («AMFF-prosjekt») ved Ingunn Leeber, Kim Dysthe og Mina Dahl
17.00 Slutt
Gruppeledere: Morten Lindbæk, Mette Brekke, Arne Fetveit
Onsdag 11. mai kl. 08.30 – 12.00
Kvalitative forskningsmetoder
Møteleder. Mette Brekke
08.30 Kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis: Hva er kvalitative forskningsmetoder, og når er de aktuelle? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Holgeir Skjeie
09.30 Kvalitativ forskning i allmennpraksis: Måter å samle inn kvalitative data (intervju, fokusgrupper, deltakende observasjon) ved Holgeir Skjeie
10.45 Prosjektmøte 5
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Mette Brekke, Jørund Straand, Holgeir Skjeie
Torsdag 12. mai kl. 08.30 – 12.00
Lover og regler, styrkeberegning, PraksisNett
Møteleder: Jørund Straand
08.30 Hvor mange pasienter må inkluderes for å ende opp med gyldige resultater? Om utkommemål og styrkeberegning ved Espen Saxhaug Kristoffersen
09.30. PraksisNett – en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Espen Saxhaug Kristoffersen
10.45. Prosjektmøte 6
11.30 Lover, regler og tillatelser – hva må til før man kan starte et prosjekt? ved Guro Haugen Fossum
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Jørund Straand, Espen Saxhaug Kristoffersen, Guro Haugen Fossum
Fredag 13. mai kl.08.30 – 15.00
09.30 Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum ved Jørund Straand
10.30 Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) ved Anja Brænd)
11.00 Prosjektmøte 7
12.00 Lunsj
13.00 Prosjektmøte 8: Minikongress:
Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver).
Presentasjonene er å regne som kursprøve
14.45 Avslutning
15.00 Slutt
Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Mette Brekke og Bård Natvig
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et allmennpraktikerstipend på 6 måneder (som kan tas
ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta
fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis .
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du
kunne ønske deg å utforske nærmere.
Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold
til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål
eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide
videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre
diskusjonen og sørge for at alle slipper til)
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan
gjerne noteres på flip-over). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra
om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
- En eksperimentell (randomisert) studie?
- Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter ved at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før? hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
- Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
- Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller
man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7 og 8
Prosjektmøte 7: Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (veiledning: ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.