Kursleder: Mette Brekke
Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres. Påmeldingsfristen er 20. mars 2023.
Læringsmål: Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: ALM-020, 021, 041, 059, 077 og 083.
Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.
Program
Mandag 8. mai kl. 09.00 – 17.15
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben! Prosjektklinikk
Møteleder: Mette Brekke
09.00 Velkommen. Orientering om kurset ved Mette Brekke
09.15 Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag. Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand
10.00 Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa. Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid
11.15 Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben. Arbeidsplan (‘protokoll’) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand
12.00 Lunsj
13.00 Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk
14.00 Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe?
15.30 Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis. Hvor mange pasienter må vi inkludere? ved Morten Lindbæk
16.15 Kaffe
16.30 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt
«AFU-prosjekt»
16.30 AFU 1: Fredrik Brunsvig Eggemoen "Hvordan snakker fastleger om døden?"
16.45 AFU 2: Kristin Bjerke "Parental worries when children get cold symptoms during a pandemic: A study of Norwegian parenting online forums during two winters of COVID-19"
17.00 AFU 3: Kari Kogstad "Å se mennesket"
17.15 Slutt
Gruppeledere: Mette Brekke, Jørund Straand og Morten Lindbæk
Tirsdag 9. mai kl. 08.30–17.00
Litteraturvurderinger, kvalitative forskningsmetoder og prosjektklinikk
Møteleder: Mette Brekke
08.30 Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk ved Atle Klovning
Kaffe
09.30 Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? ved Atle Klovning
10.30 Prosjektmøte 3
12.00 Lunsj
13.00 Kvalitative metoder i allmennmedisinsk forskning: Hva slags kunnskap gir kvalitative metoder tilgang til? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Kirsti Malterud
13.45 Hvordan bruker vi kvalitative metoder? Kort innføring i datainnsamling og analyse, ved Kirsti Malterud
14.30 Kaffe
14.45 Prosjektmøte 4
16.00 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt «AMFF-prosjekt»
16.00 AMFF 1. Katrina Tiballs: "Early onset of type 2 diabetes. Associations with clinical outcomes, socioeconomic status and multimorbidity"
16.20 AMFF 2. Hans-Christian Myklestul: "Ultralyd i Norsk allmennpraksis"
16.40 AMFF 3. Marianne Natvik: "Informasjon om overgangsalderen – kvinnens behov og fastlegens rolle"
17.00 Slutt
Gruppeledere: Jørund Straand, Atle Klovning og Mette Brekke
Onsdag 10. mai kl. 08.30 – 12.00
Skjema, penger og personlig utvikling
Møteleder: Mette Brekke
08.30 Forskning basert på skjema - hvordan lage et godt spørreskjema? ved Mette Brekke
09.30 Kaffe
09.45 Hvorfor velge å være både kliniker og forsker - og hvordan går det? ved Mette Brekke
10.00 Hvordan skaffe penger til forskning? ved Mette Brekke
10.30 Prosjektmøte 5
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Mette Brekke, Jørund Straand og Trygve Skonnord.
Torsdag 11. mai: kl. 08.30–12.00
PraksisNett - og lover og regler
Møteleder: Jørund Straand
08.30 PraksisNett – en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum
09.30 Lover, regler og tillatelser – hva må til før man kan starte et prosjekt? ved Guro Haugen Fossum
10.30 Prosjektmøte 6
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Jørund Straand og Guro Haugen Fossum
Fredag 13. mai: kl. 08.30–15.00
Forskningsformidling, forskerskole og minikongress (=kursprøve)
Møteleder: Jørund Straand
08.30 Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer ved Anja Brænd
09.30 Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum ved Jørund Straand
10.30 Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) ved Anja Brænd
11.00 Prosjektmøte 7
12.00 Lunsj
13.00 Prosjektmøte 8: Minikongress:
Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver).
Presentasjonene er å regne som kursprøve
15.00 Slutt
Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Anja Brænd og Mette Brekke.
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.
Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
- En eksperimentell (randomisert) studie?
·Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før? hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
- Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
- Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7:
Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.