Grunnkurs D 8. - 12. mai 2023 - Fullt

Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer.

Det obligatoriske grunnkurset er godkjent med 30 poeng som obligatorisk grunnkurs D til videreutdanningen og med 30 valgfrie kurspoeng til etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst)

Kursavgift: kr 8 200,-.

Mette Brekke

Kursleder: Mette Brekke

Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres. Påmeldingsfristen er 20. mars 2023.

Læringsmål:  Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: ALM-020, 021, 041, 059, 077 og 083.

Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.

Program

Mandag 8. mai kl. 09.00 – 17.15
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben! Prosjektklinikk

Møteleder: Mette Brekke

09.00  Velkommen. Orientering om kurset ved Mette Brekke

09.15  Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag. Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand

10.00  Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa. Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid

11.15  Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben. Arbeidsplan (‘protokoll’) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll?  ved Jørund Straand

12.00  Lunsj

13.00  Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk

14.00  Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe?

15.30  Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis. Hvor mange pasienter må vi inkludere? ved Morten Lindbæk

16.15  Kaffe

16.30  Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt

«AFU-prosjekt»

16.30   AFU 1: Fredrik Brunsvig Eggemoen "Hvordan snakker fastleger om døden?"

16.45   AFU 2: Kristin Bjerke "Parental worries when children get cold symptoms during a pandemic: A study of Norwegian parenting online forums during two winters of COVID-19"

17.00   AFU 3: Kari Kogstad "Å se mennesket"

17.15  Slutt

Gruppeledere: Mette Brekke, Jørund Straand og Morten Lindbæk

Tirsdag 9. mai kl. 08.30–17.00
Litteraturvurderinger, kvalitative forskningsmetoder og prosjektklinikk

Møteleder: Mette Brekke

08.30  Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk ved Atle Klovning

Kaffe

09.30  Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? ved Atle Klovning

10.30  Prosjektmøte 3

12.00  Lunsj

13.00  Kvalitative metoder i allmennmedisinsk forskning: Hva slags kunnskap gir kvalitative metoder tilgang til? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Kirsti Malterud 

13.45  Hvordan bruker vi kvalitative metoder? Kort innføring i datainnsamling og analyse, ved Kirsti Malterud

14.30  Kaffe

14.45  Prosjektmøte 4

16.00  Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt «AMFF-prosjekt»

16.00  AMFF 1. Katrina Tiballs: "Early onset of type 2 diabetes. Associations with clinical outcomes, socioeconomic status and multimorbidity"

16.20  AMFF 2. Hans-Christian Myklestul: "Ultralyd i Norsk allmennpraksis"

16.40  AMFF 3. Marianne Natvik: "Informasjon om overgangsalderen – kvinnens behov og fastlegens rolle"

17.00  Slutt

Gruppeledere: Jørund Straand, Atle Klovning og Mette Brekke 

Onsdag 10. mai kl. 08.30 – 12.00
Skjema, penger og personlig utvikling

Møteleder: Mette Brekke

08.30  Forskning basert på skjema - hvordan lage et godt spørreskjema? ved Mette Brekke

09.30  Kaffe

09.45  Hvorfor velge å være både kliniker og forsker - og hvordan går det? ved Mette Brekke

10.00  Hvordan skaffe penger til forskning? ved Mette Brekke

10.30  Prosjektmøte 5

12.00  Lunsj

Gruppeledere: Mette Brekke, Jørund Straand og Trygve Skonnord.

Torsdag 11. mai: kl. 08.30–12.00
PraksisNett - og lover og regler

Møteleder: Jørund Straand

08.30  PraksisNett – en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum

09.30  Lover, regler og tillatelser – hva må til før man kan starte et prosjekt? ved Guro Haugen Fossum

10.30  Prosjektmøte 6

12.00  Lunsj

Gruppeledere: Jørund Straand og Guro Haugen Fossum

Fredag 13. mai: kl. 08.30–15.00
Forskningsformidling, forskerskole og minikongress (=kursprøve)

Møteleder: Jørund Straand

08.30  Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer ved Anja Brænd

09.30  Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum ved Jørund Straand

10.30  Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) ved Anja Brænd

11.00  Prosjektmøte 7

12.00  Lunsj

13.00  Prosjektmøte 8: Minikongress:

Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver).
Presentasjonene er å regne som kursprøve

15.00  Slutt

Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Anja Brænd og Mette Brekke.

Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:

Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.

Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.

Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:

  • hvor og når er man utdannet
  • tidligere og nåværende stilling
  • forskningserfaring
  • faglige interesser

Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?

Prosjektmøte 2
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)

Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over).  Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:

  • Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
  • Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
  • Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
    • Litteraturstudie?
    • En deskriptiv (beskrivende) studie?
    • En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
    • En eksperimentell (randomisert) studie?

·Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?

Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.

Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.

Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).

Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:

  • Arbeidstittel
  • Formål
  • Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
    • hva er kjent fra før?  hva har andre gjort?
    • hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
  • Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
  • Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
  • Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
  • Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
  • Tidsplan
  • Etikk og personvern
  • Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
  • Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?

Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.

Prosjektmøte 7:
Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:

Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.