Høring - forslag om oppheving av lov om forbud mot profesjonell boksing og til endring av forskrift til lov om organisert kampaktivitet som tillater knockout

11. april 2014

Kulturdepartementet

Deres ref.:                              Vår ref.: 14/1915                                       Dato: xx.5.2014

Vi viser til brev fra Kulturdepartementet av 9. april 2014 om forslag om oppheving av lov om forbud mot profesjonell boksing og til endring av forskrift til lov om organisert kampaktivitet som tillater knockout. Høringen er sendt til relevante organisasjonsledd og behandlet i sentralstyret 19. mai 2014.

Kulturdepartementet ønsker med dette forslaget å oppheve forbud mot profesjonell boksing ved å fjerne proffbokseloven. Proffboksing vil fremdeles være regulert av knockoutloven. Utøvernes sikkerhet er regulert av knockoutforskriften. Kulturdepartementet forslår nå å myke opp flere av disse bestemmelsene.

Legeforeningen ønsker innledningsvis å vise til våre tidligere høringsuttalelser om proffboksing. Legeforeningen står fast ved at det bør opprettholdes et totalforbud i kampsport der knockout er lov. Legeforeningens primære standpunkt i denne saken er at forbudet mot proffboksing bør opprettholdes gjennom å bevare proffbokseloven.

Legeforeningen har også tidligere advart sterkt mot noen form for oppmyking av de foreliggende sikkerhetsbestemmelsene. Vi støtter derfor ikke departementets forslag om å justere disse. Legeforeningen ønsker også å minne Kulturdepartementet på hovedhensikten med både proffbokseloven og knockoutloven. Begge lovene har som hovedmål å ivareta utøverens sikkerhet og helse. Legeforeningen mener disse hovedmålene ikke blir tilstrekkelig ivaretatt gjennom departementets nye forslag. Godkjenningsnemda bør alltid ha utøvernes helse og sikkerhet som sitt primære mål.

Det er også verdt å merke seg at antall dødsfall i profesjonell boksing har økt kraftig, sett i forhold til antall boksekamper. På 1950-tallet var det seks ganger så mange proffboksekamper som i dag, men antall dødsfall har holdt seg stabilt. Fra 2000 til 2009 var det 16 akutte dødsfall som følge av hjerneskade ved proffboksing i USA.

Noen utfyllende kommentarer til foreslåtte endringer i sikkerhetsbestemmelsene:

Heving av øvre aldersgrense til 40 år: De siste årene har det vært rettet fokus mot det som omtales som en økt trygghet for utøvere som driver aktivitet der knockout er tillatt. Dette står imidlertid i sterk kontrast til nyere medisinsk forskning. I en nylig omfattende forskningsartikkel var alder en helt tydelig prediktor for dårligere nevropsykologisk funksjon på sikt. Jo eldre personen var på skadetidspunktet, jo dårligere var prognosen for kognitiv funksjon. En lignende studie utført på ungdommer bekrefter disse funnene; de eldste ungdommene hentet seg dårligere og langsommere inn etter hodeskaden, sammenliknet med de yngre ungdommene. Legeforeningen mener en heving av øvre aldersgrense vil være et steg i retning der utøvernes sikkerhet og helse svekkes.

Fjerning av kravet om påbud av individuelt tilpasset hjelm: Legeforeningen vil advare mot oppfatningen om at dersom kvalifisert medisinsk personell er tilstede under arrangementer der kampsport utøves, kan en del av de skader som oppstår bli vesentlig redusert. Dette er ikke tilfellet. De hyppigste skader som følger av denne sporten oppstår lang tid etter at skadene er påført, og vil ofte være vanskelig å registrere umiddelbart etter at skaden er forårsaket. Det vil derfor bare helt unntaksvis, og i akutte tilfeller, være mulig for kvalifisert medisinsk personell å kunne påvirke konsekvensene av slike skader. Studier viser også at det ikke er noen sammenheng mellom egenrapporterte plager etter skader og grad av nevropsykologiske utfall[1]. Å fjerne kravet om hjelm vil påføre utøverne ytterligere skader som følge av kraftige slag mot hodet. Å tro at helsepersonell vil kunne hindre forverring av skader innebærer en falsk trygghet for utøverne. I tillegg har risikoen for skader økt de siste tiår fordi dagens proffboksere er mer muskuløse og slår hardere enn før. Dette gjelder for begge kjønn.

Mange sportsformer inneholder et element av risiko. I de fleste sportsarter, eksempelvis ishockey, alpint og sykkelsport søker man å kompensere for dette ved bruk av sikkerhetsutstyr. Boksing burde således ikke være annerledes.

Den norske legeforening

Geir Riise
Generalsekretær

Jorunn Fryjordet
Avdelingsdirektør

Saksbehandler:
Sara Underland Mjelva

[1] Field M, Collins MW, Lovell MR, Maroon J. Does age play a role in recovery from sports-related concussion? A comparison of high school and collegiate athletes. J Pediatr. 2003 May;142(5):546-53.

Saksbehandler

Sara Underland Mjelva | Samfunnspolitisk avdeling