Forslag om endringer i SYSVAK-registerforskriften – OBS! Kort frist

17. november 2020

Høringsfrist 20.11.2020

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt høringen forslag om endringer i forskrift om innsamling og behandling av helseopplysninger i Nasjonalt vaksinasjonsjonregister (SYSVAK-registerforskriften) på offentlig høring. Departementet har satt svært kort høringsfrist for å avgi høringsuttalelser.

Departementet foreslår at det gjøres forskriftsendringer for å pålegge elektronisk melding av opplysning om vaksinasjon med vaksine mot covid-19, i tillegg til vaksinasjon mot sykdommer med lignende symptomer; influensa, pneumokokk og kikhoste, til SYSVAK. Det foreslås også at årsak til vaksinasjon mot covid-19 skal meldes. I tillegg foreslås forskriftsendringer slik at opplysninger om vaksinasjonsstatus kan gjøres tilgjengelig for helsepersonell i kjernejournal.

Sekretariatet i Legeforeningen vil gjerne få poengtere at det er forståelig om foreningsleddene ikke har mulighet til å avgi innspill innen den korte fristen, og sekretariatet tar sikte på at Legeforeningen uansett avgir et høringssvar innenfor etablert politikk. I tillegg kan dere ta kontakt direkte med saksbehandler Anders Sondrup på epost: anders.sondrup@legeforeningen.no

Denne høringen skal behandles av administrativt grunnet den svært korte høringsfristen.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet her.

Saksbehandler

Anders Sondrup | Avdeling for jus og arbeidsliv