Høring av forslag til endringer i medisinsk fødselsregisterforskriften

17. desember 2020

Høringsfrist 31.01.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt Høring av forslag til endringer i medisinsk fødselsregisterforskriften. Departementet foreslår at alle behandlinger av assistert befruktning skal inngå i registeret. Forslaget er en oppfølging av Stortingets behandling av Prop. 34 L (2019-2020) Endringer i bioteknologiloven mv., se Innst. 296 L (2019-2020).

Departementets mål med endringene som foreslås i vedlagte høringsnotat er at opplysninger i medisinsk fødselsregister skal være tilstrekkelig til at formålet med registeret kan nås. I denne sammenheng omfatter dette økt kunnskap om fagområdet assistert befruktning og mor og barns helseforhold knyttet til assistert befruktning, samt bedre kvalitet på helsetilbudene til mor, foster og nyfødte barn.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 31. januar 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Stine K. Tønsaker | Avdeling for jus og arbeidsliv