Høring - Bruken av sakkyndige i foreldretvistsaker

07. mai 2020

Vi viser til høring om bruken av sakkyndige i foreldretvistsaker for domstolene. Legeforeningens høringsuttalelse er utarbeidet på bakgrunn av innspill i vår interne høringsprosess, og den er behandlet av vårt sentralstyre.

Legeforeningen er kjent med utfordringene som beskrives, og støtter de presenterte forslagene. De fremstår egnet til å oppnå departementets mål om å øke kvaliteten på og styrke tilliten til de sakkyndiges arbeid og domstolenes avgjørelser.

Legeforeningen er opptatt av at sakkyndige vurderinger har nødvendig kvalitet og tillit, og bidrar til mest mulig riktige og hensiktsmessige avgjørelser. Det er avgjørende at disse utformes på en forsvarlig og etterprøvbar måte og holder høy faglig standard. Som departementet beskriver er sakkyndigrapporter på dette feltet av stor, ofte helt avgjørende betydning for utfallet og konsekvensene for barn og deres familier.

Et godt mandat er helt sentralt, og vi støtter at det gis tydelige føringer for utformingen av dette og at det stilles tydelige krav til innholdet i både mandat og rapport. Dette vil skape større forutsigbarhet, og kunne være et viktig bidrag for å øke kvaliteten på sakkyndigarbeidet og sikre at den sakkyndige behandler sentrale forhold på en grundig måte. Vi vil påpeke at det ved utforming av både forskrift og maler, må tas hensyn til at individualiteten og kompleksiteten i slike oppdrag, og at regulering ikke virker begrensende for vurderingene og faglig skjønn.

Legeforeningen vil vise til tidligere arbeid med sakkyndighetsvurderinger, herunder i forbindelse med revisjon av helsepersonelloven § 15. Det var særlig viktig å presisere at de faktiske forhold som ligger til grunn for vurderinger bør fremgå tydelig. Videre ble det oppfordret til at sakkyndige uttaler seg om usikkerhet som oppstår.

Det vil, i tillegg til å styrke kontrollen og tilgangen til sakkyndige, være viktig å legge til rette for å styrke de sakkyndiges kompetanse, med kurs, videreutdanning og forsking, som også skissert. I denne forbindelse vil det være avgjørende å avdekke hva forskjellene og svakhetene består i.

Vi støtter også vurderingen av at bedret kvalitet og tillit til vurderingene kan påvirke partenes vilje til å akseptere dommen, som ikke bare vil være samfunnsøkonomiske gevinst som overstiger kostnadene forslaget medfører, men som også vil spare barn og familier for belastningen ved langvarige rettsprosesser.

Med hilsen

Den norske legeforening