Høring – NOU 2020: 13 Private aktører i velferdsstaten

11. desember 2020

Høringsfrist 15.02.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Nærings- og fiskeridepartementet mottatt høring: NOU 2020: Private aktører i velferdsstaten. Velferdstjenesteutvalget ble oppnevnt ved Kongelig resolusjon 28. september 2018 for å kartlegge pengestrømmer i offentlige finansierte velferdstjenester.

Utvalget leverte sin rapport, NOU 2020: 13 Private aktører i velferdsstaten, til Nærings- og fiskeridepartementet den 1. desember 2020. Rapporten består av to delutredninger. Delutredning 1 kartlegger reguleringer for offentlig finansierte velferdstjenester samt pengestrømmer og lønnsomhet hos både kommersielle og ideelle private leverandører av velferdstjenester. I delutredning 2 analyserer utvalget funn fra kartleggingen og foreslår tiltak som skal bidra til at offentlige midler i størst mulig grad går til produksjon av velferd.

Kapittel 19.4 tar for seg Spesialisthelsetjenesten, og kapittel 19.5 tar for seg Kommunale helse- og omsorgstjenester. Spesialisthelsetjenesten og kommunale helse- og omsorgstjenester står nærmere beskrevet på side 314 – 330.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Nærings- og fiskeridepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 15. februar 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Gisle Bruknapp | Samfunnspolitisk avdeling