Høring - forskrift om nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring av helsedata

Avdeling for jus og arbeidsliv

11. oktober 2022

Høringsfrist 17.11.2022

Fristen er utløpt

OPPDATERT 3. NOVEMBER 2022

Helse- og omsorgsdepartementet sender med dette på høring et forslag til forskrift om en nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring av helsedata.

Forslaget bygger på et forslag som ble sendt på høring i 2021, hvor HOD foreslo en forskrift som skulle regulere etablering, forvaltning og utvikling av en nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring av helsedata (Helseanalyseplattformen), samt en forvaltningsfunksjon (Helsedataservice). Legeforeningens høringssvar finnes her.

Direktoratet for e-helse besluttet i desember 2021 å sette utviklingen av Helseanalyseplattformen på pause som følge av utfordringer knyttet til personvernregelverket. I forslaget som nå sendes på høring foreslås å overføre vedtaks-myndighet ved tilgjengeliggjøring av helsedata i helseregistre, til Direktoratet for e-helse ved Helsedataservice.

Formålet med forskriften er enklere og raskere tilgang til helsedata for databrukere. Å samle vedtaksmyndigheten hos Direktoratet for e-helse vil gi databrukerne «én vei inn» til dataene slik at søknadsprosessen blir enklere og mer oversiktlig for databrukerne. Dette vil også bidra til en større harmonisering i praktiseringen av reglene om tilgjengeliggjøring og likere tilgang til dataene. Departementet viser også til EU-kommisjonens forslag 3. mai 2022 til en forordning som skal gi et europeisk rammeverk for deling av helsedata (European Health Data Space). Kommisjonen foreslår blant annet etablering av nasjonale organer som skal behandle søknader om tilgang til helsedata.

Les mer på regjeringens høringssider

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 17. november 2022. Vi har forståelse for at høringsfristen er kort. Saksbehandler Mari Garborg Hanto kan kontaktes på e-post mari.garborg.hanto@legeforeningen.no eller telefon 45 29 13 99 om det er nødvendig å se på mulighetene for tilpasninger/ettersending.

Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Mari Garborg Hanto | Avdeling for jus og arbeidsliv