Høring – forslag til endringer i forskrift 8. desember 2016 nr. 1482 om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)

Avdeling for jus og arbeidsliv

06. april 2022

Høringsfrist 18.05.2022

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt høring av forslag til endringer i forskrift 8. desember 2016 nr. 1482 om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften).

Departementet foreslår endringer i overgangsreglene § 38 for registrering av utdanningsvirksomheter. Forslaget innebærer at virksomheter som har søkt eller som søker om registrering som utdanningsvirksomhet mellom 1. juni 2019 og 31. desember 2022 anses som registrert fra søknad er sendt. I dag gjelder registreringen fra vedtaksdato i Helsedirektoratet.

Den foreslåtte endringen vil bety at kommuner og andre som søker om registrering som utdanningsvirksomhet, som er kravet for å kunne ansette eller ha tilknyttet leger i spesialisering (LIS), skal regnes som registrert fra søknad er sendt. I dag gjelder registreringen fra vedtaksdato i Helsedirektoratet. Endringen vil blant annet innebære at leger som er ansatt i kommunene for å bistå under pandemien, kan få praksisen som tellende i spesialiseringen i allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin (ASA-spesialitetene) fra det tidspunktet kommunen eller andre har søkt om registrering.

Grunnet høringens frist vil den bli behandlet administrativt.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 18. mai 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Siri Næsheim | Avdeling for jus og arbeidsliv