Høring - Legemiddelgrunndata - analyse av behov og omfang

24. november 2022

Høringsfrist 30.01.2023

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Direktoratet for e-helse mottatt høring av rapport om Legemiddelgrunndata – analyse av behov og omfang.

Direktoratet for e-helse har, på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, gjort en kartlegging og analyse av helse- og omsorgssektorens behov for felles grunndata om legemidler (strukturert legemiddelinformasjon), samt anbefalt et omfang og veien videre. Direktoratet opplyser om at arbeidet er gjennomført i samråd med aktører og interessenter i helse- og omsorgssektoren.

Hovedinnholdet i rapporten er:

• Dagens situasjon og utfordringsbildet
  • Metode og prosess
  • Analyse og kategorisering av innspill fra behovskartleggingen
  • Formål og omfang
  • Vurdering
  • Anbefalinger om veien videre

Vedlegget i høringsdokumentet inneholder beskrivelser av innspillene fra behovskartleggingen i helse- og omsorgssektoren (som blir et underlag til det videre arbeidet). Det presiseres at innspillene ikke er prioritert eller vurdert opp mot omfanget (som beskrevet i kap. 7).

Direktoratet for e-helse ønsker særskilt tilbakemelding på

• Omfanget av legemiddelgrunndata (kap. 7).
  • Det videre arbeidet og deres egen rolle i det videre arbeidet (kap. 9).
  • Spesielt for aktører som ikke har deltatt i samlingene: Har dere behov knyttet til legemiddelgrunndata som ikke er omtalt i vedlegget?

Sekretariatet ønsker i tillegg å informere om at direktoratet har samtidig plan for digitalisering på legemiddelområdet på høring, hvor legemiddelgrunndata er ett av tiltakene i denne planen. Legeforeningen er i skrivende stund i sluttfasen av utarbeidelse av høringsuttalelse til høringen av plan for digitalisering på legemiddelområdet og høringsuttalelsen vil bli publisert på nettsidene til Legeforeningen i medio desember.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret

Les mer på siden til Direktoratet for e-helse.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 30. januar 2023. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Anne Ringnes | Medisinsk fagavdeling