Høring – NOU 2022:2 Akademisk ytringsfrihet

Avdeling for jus og arbeidsliv

06. april 2022

Høringsfrist 03.06.2022

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra Kunnskapsdepartementet mottatt høring av NOU2022:2 Akademisk ytringsfrihet.

Kunnskapsdepartementet oppnevnte 20. juli 2021 et ekspertutvalg som skulle utrede problemstillinger knyttet til akademisk ytringsfrihet. Dette er en oppfølging av universitet- og høyskolelovutvalget (NOU2020:3 Ny lov om universiteter og høyskoler) og departementets oppfølging av denne (Prop. 111 L (2020-2021)). Utredningen vil være en del av kunnskapsgrunnlaget for ny langtidsplan for forskning og høyere utdanning som er planlagt lagt frem høsten 2022.

Utvalget foreslår blant annet endring i universitets- og høyskoleloven § 1-5 og departementet skriver at forslaget vil bli fulgt opp i arbeidet med ny universitets- og høyskolelov som er planlagt lagt frem i 2023.

Departementet ønsker særlig synspunkter på hvilke tiltak som kan og bør følges opp på departementsnivå, for å støtte opp om arbeidet med god kultur for akademisk frihet, akademisk ytringsfrihet, og formidling til samfunnet ved de akademiske institusjonene.

I utredningen er det forslag om en formidlingsindikator som del av det en resultatbasert uttelling i finansieringssystemet for universiteter og høyskoler. Utvalget har også lagt frem sitt synspunkt på bruk av utviklingsavtaler. Departementet ber om at synspunkter på bruk av formidlingsindikatorer og utviklingsavtaler sees i sammenheng med høringen av rapport fra ekspertutvalget om finansiering av universiteter og høyskoler (Hatlen-utvalget).

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Kunnskapsdepartementet.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 3. juni 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Jan Eikeland | Avdeling for jus og arbeidsliv