Invitasjon til å fremme kandidater til Akademikerprisen 2023

Helsepolitisk avdeling

20. februar 2023

Legeforeningen ønsker å fremme to kandidater til Akademikerprisen 2023 som begge har utmerket seg innenfor allmennmedisinsk forskning: Hogne Sandvik og Kirsti Malterud.

Nærmere om Hogne Sandvik

Hogne Sandvik (f. 1954) er cand. med. fra 1980 og disputerte for doktorgraden i medisin i 1995. Sandvik har en stor og bred publikasjonsportefølje ved siden av sitt mangeårige kliniske arbeid som distriktslege, bydelslege og fastlege. Han har vært amanuensis ved institutt for samfunnsmedisin ved UiB. Han er fastlege, spesialist i allmennmedisin, har jobbet ved Morvik legekontor siden 1996 og han har vært forsker ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin siden 2006.

Året etter at han tok sin doktorgrad startet han opp og redigerte EYR - en e-postbasert diskusjonsgruppe for allmennleger. Dette var den gang en helt ny form for nettsamfunn lenge før sosiale medier var funnet opp. Sandvik startet også opp en stor aksjon mot WHO i forbindelse med nye internasjonale hypertensjonsguidelines. Dette viser at han er en forsker og kliniker med stort mot og integritet. Sandvik sin brede kunnskap om fastlegeordningen gjorde også at han var forfatter av hovedevalueringen av fastlegeordningen i 2005.

I 2021 kom Sandvik og kollegaers artikkel som viser viktigheten av kontinuitet i relasjonen mellom lege og pasient i primærhelsetjenesten[1]. Siden den gang har artikkelen skapt stort engasjement og oppmerksomhet – både i Norge og i utlandet – og mange peker på hvor essensielt en godt utbygd og fungerende primærhelsetjeneste er for at hele helsetjenesten yter best mulig[2]. Artikkelen ble i 2022 brukt som utgangspunkt for å diskutere allmennlegetjenestens fremtid i det britiske parlamentet[3].

Gjennom sitt lange akademiske virke har Sandvik både skrevet og beskrevet allmennmedisinfaget. Sandvik er en rollemodell som forsker og fastlegekliniker, både akademia og allmennmedisinklinikken trenger flere som bærer denne rollen.

I en tid hvor fastlegeordningen er i krise, og over 200 000 står uten en fast lege, har Sandviks forskning og tilstedeværelse rundt debatten understreket hvor viktig det er å opprettholde en fungerende primærhelsetjeneste. Krisen i fastlegeordningen berør alle, helt ned til den enkelte pasient. Gjennom sitt virke griper derfor Sandvik inn i en dagsaktuell debatt om organiseringen av helsetjenesten med solide vitenskapelige funn.

På bakgrunn av dette nominerer Legeforeningen Hogne Sandvik til Akademikerprisen 2023.

Nærmere om Kirsti Malterud

Kirsti Malterud (f. 1949) har gjennom en lang karriere som fastlege og professor i allmennmedisin, forfattet og bidratt til 415 vitenskapelige publikasjoner. Hun har deltatt i en rekke forskningsprosjekter nasjonalt og internasjonalt. Hun har vært en viktig formidler og veiledet 27 PhD studenter.

Malteruds innsats innenfor forskningsfeltet kvalitativ metode i medisin har vært banebrytende. Dette har ført til gjentatte publiseringer i flere av verdens mest prestisjefylte tidsskrift, inkludert The Lancet. Hun har utviklet den mye brukte metoden systematisk tekstkondensering for analyse av kvalitative forskningsdata. Dette er en kvalitativ forskningsmetode som er godt egnet for allmennmedisinske forskere. Hun har også skrevet flere lærebøker i kvalitativ forskningsmetodikk.

Malteruds forskningsfelt spenner bredt. Hun har skrevet flere bøker, og har forsket på viktige temaer som kvinnehelse, helsen til lesbiske, utmattelsessyndrom, overvekt, kulturelle helseforskjeller og folkehelse i politikk og praksis. Dette har bidratt til uvurderlig kunnskap om seksuelle minoriteter, og hennes bidrag til det kvalitative forskningsmiljøet har vært av stor betydning både nasjonalt og internasjonalt.

Malteruds forskning har bidratt til å sette utsatte gruppers helse på kartet og hun har utviklet verktøy for å undersøke denne gruppens lidelser som vil bli tatt i bruk i helseforskning. I en tid hvor verden ser en økende andel utmattelseslidelser som følge av Covid-19, og Kvinnehelseutvalget har slått fast at det må mer forskning på kvinnehelse til, så er Malteruds banebrytende forskning en inspirasjon for fremtidens akademikere.

På bakgrunn av dette nominerer Legeforeningen Kirsti Malterud til Akademikerprisen 2023.

Vedlegg:

1.       Curriculum Vitae Hogne Sandvik

2.       Curriculum Vitae Kirsti Malterud

Med hilsen
Den norske legeforening

Siri Skumlien
generalsekretær

Marit Randsborg
avdelingsdirektør

Nikolai Skorge Bogre
rådgiver

[1] Continuity in general practice as predictor of mortality, acute hospitalisation, and use of out-of-hours care: a registry-based observational study in Norway | British Journal of General Practice (bjgp.org)