Rettigheter for leger som sier opp sin fastlegeavtale

I dagens fastlegekrise er det ofte vanskelig å få besatt fastlegehjemler. Dette påvirker især fratredende lege, men også øvrige leger i gruppepraksiser. Legeforeningen ivaretar medlemmenes interesser i disse sakene.

Juristene i Legeforeningens Avdeling for jus og arbeidsliv har de siste årene bistått i et stort antall saker der hjemler ikke blir besatt etter ordinære utlysninger til næringsdrift. Det oppstår da en rekke juridiske problemstillinger knyttet til ansvaret for praksisen, ledig hjemmel, utlysninger og kommunal innløsning. Situasjonen er krevende både for kommunen, fratredende lege og øvrige leger i gruppepraksiser, og i vår bistand ønsker vi å finne konstruktive løsninger basert på partenes rettigheter og plikter i gjeldende regelverk.

Lovverk og rammeavtaler
Kommunen er etter helse- og omsorgstjenesteloven og fastlegeforskriften ansvarlig for fastlegeordningen. Samtidig regulerer rammeavtalene mellom Legeforeningen og henholdsvis KS og Oslo kommune partenes rettigheter og plikter når det gjelder blant annet utlysning, tildeling av hjemmel til ny lege og overdragelse av praksis.

I rammeavtalene er det blant annet bestemmelser om kommunens plikt til å utlyse hjemler med eksisterende lokalisering og legens rett til overdragelse av praksis. Kommunen kan ikke flytte, inndra eller omgjøre hjemmelen uten avtale med fratredende lege. Dette ble bekreftet av Sunnmøre tingrett i en dom i 2018 der legen var representert av advokat fra Legeforeningen.

Utlysning av hjemmelen og rekrutteringstiltak
Det er ingen absolutt regel om hvor mange ganger kommunen må utlyse hjemmelen. Dersom det er behov for flere utlysninger for å få inn en lege i praksisen, må kommunen gjennomføre det - i prinsippet helt til enten ny lege kjøper praksisen eller kommunen finner alternative løsninger, for eksempel ved å innløse praksisen.

De aller fleste kommuner opplever rekrutteringssvikten i fastlegeordningen, og en sentral løsning på krisen lar vente på seg. Legeforeningen anbefaler derfor lokal dialog om rekrutteringstiltak som kan øke mulighetene for å få hjemmelen besatt, både i enkelttilfeller med ledige hjemler og som generelle ordninger i kommunen. Flere kommuner har iverksatt en rekke tiltak, i mange tilfeller etter påvirkningsarbeid og bistand fra tillitsvalgte og Legeforeningens jurister. Legeforeningen utarbeidet en veileder høsten 2021 om lokale avtaler for å rekruttere og beholde fastleger. Den finnes på legeforeningen.no.

Når oppsigelsestiden har utløpt
Ved utløp av oppsigelsestiden uten at ny, fast hjemmelshaver er på plass, bortfaller legens listeansvar. Kommunen har ansvaret for å ivareta pasientene på fastlegelisten, da primært ved å innta en vikar i praksisen. Legen står imidlertid fremdeles som eier av praksisen, og kan ha forpliktelser når det kommer til internavtaler og avtaler med tredjepersoner.

Ansvaret for utgiftsdekning er ikke regulert eksplisitt i det sentrale avtaleverket. Legeforeningen mener at kommunen er forpliktet til å sikre at fratredende leges praksisutgifter dekkes dersom vikaren ikke dekker alle utgiftene. Dette fordi kommunen benytter fratredende leges praksis til å yte lovpålagte fastlegetjenester. Unntak kan tenkes dersom praksiskostnadene er uforholdsmessig høye.

Kommunal innløsning eller overtakelse av praksis
Verken legen eller kommunen kan kreve at kommunen innløser praksisen – det må avtales. Det har skjedd i mange tilfeller de seneste årene. Alternativet for kommunen, der de ikke får på plass en ny fast hjemmelshaver, kan være kostbare vikarløsninger og "vikarstafett", mye tid til administrasjon, misnøye i befolkningen og svekket pasientsikkerhet. Dette skaper også uforutsigbarhet for fratredende lege.

Kommunen må ved innløsning kompensere legen økonomisk for at hen ikke får overdratt praksisen til tiltredende lege. Prisen og andre vilkår skal fastsettes gjennom forhandlinger med kommunen. Legen bør derfor ikke samtykke til en innløsning før det er oppnådd enighet med kommunen om pris og andre vilkår.

Ved verdsettelsen av hjemmelen er det naturlig å se til verdsettingskriteriene som legges til grunn i nemnds- og omsetningspraksis.

Det er ulike følger av kommunal innløsning. I noen tilfeller setter kommunen inn en ansatt lege i praksisen, og i andre tilfeller har hjemmelen blitt tildelt næringsdrivende lege som da ikke trenger kjøpe ut fratredende lege, gjerne kombinert med supplerende økonomiske tiltak.

Dersom kommunen skal gå inn som eier eller leie ressurser av gjenværende leger i samme gruppepraksis, er det viktig at det oppnås avklaringer også med disse legene. Dette blant annet for å unngå at stadig færre leger i praksisen blir sittende igjen med alt ansvar for driften.

Bistand fra Legeforeningens jurister
Legeforeningens jurister har bistått innenfor en rekke problemstillinger knyttet til oppsigelse av fastlegehjemmel.

Vi sikrer legenes rettsikkerhet og interesser, til og med i rettsmeklinger og rettssak. Det er en fordel om legen tar kontakt tidlig i prosessen.

Du kan nå oss på telefon 23 10 90 00 alle hverdager kl. 0900 – 1130 og kl. 1200 – 1500, eller du kan sende e-post om din sak til legeforeningen@legeforeningen.no

Ved selskapsrettslige spørsmål i forbindelse med kommunal innløsning, kan du kontakte Skattebetalerforeningen, som Legeforeningen har en avtale med.