Hjelp og råd i tilsynssaker

Svært mange leger opplever å være involvert i en tilsynssak i løpet av karrieren, men kun et mindretall av sakene ender med reaksjoner. Statsforvalteren må som utgangspunkt følge opp alle klager som ikke er "åpenbart grunnløse". Det innebærer at tilsynssak kan bli opprettet uten at det er tatt stilling til om involvert helsepersonell har gjort feil eller om noe kritikkverdig har skjedd. Dette kan det være fint å kjenne til, for den som blir involvert i en tilsynssak.

Det kan også være nyttig å vite at det er hjelp å få. Juristene i Legeforeningens avdeling for jus og arbeidsliv bistår årlig i overkant av 100 leger i tilsynssaker, og vi gir omfattende uformell rådgivning til leger som er i kontakt med tilsynsmyndighetene. Du kan lese mer om hva vi kan bistå med i tilsynssaker på nettsidene: Står du i en tilsynssak? Du er ikke alene! (legeforeningen.no)