Forhandlinger om overenskomstene – mellomoppgjøret 2023

19. juni ble det gjennomført sentrale forhandlinger om landsoverenskomstene i Virke

Forhandlingene ble ivaretatt av Akademikerforeningene – et samarbeid mellom de fleste foreningene i Akademikerne, i tillegg til NITO, Jordmorforeningen og Farmaceutene. For tiden er det Psykologforeningen som leder dette samarbeidet. Legeforeningen var representert i forhandlingsdelegasjonen.

Det ble tatt inn noen justeringer og det ble avtalt et opplegg knyttet til lønnsoppgjøret.

Disse lønnsbestemmelsen berører i praksis svært få av våre medlemmer, da de aller fleste er omfattet av Legeforeningens særavtale.

Lønnsdannelsen for Legeforeningens medlemmer i Virke er lokal

De fleste av Legeforeningens medlemmer i Virke er omfattet av Legeforeningens sentrale særavtale hvor det er avtalt særskilte frister for de lokale forhandlingene. For disse skal det gjennomføres lokale forhandlinger på samme måte som tidligere.

For de virksomheter som ikke er omfattet av den sentrale særavtalen ble det i forhandlingene avtalt nye frister for gjennomføring av lokale forhandlinger. For å lese mer om fristene og ytterligere informasjon om oppgjøret, se vedlagt protokoll eller ta kontakt med sekretariatet.

Les mer om Landsoverenskomstene her.