Foreslår kontantstøtte for dekning av faste kostnader

Støtten vil være aktuell for mange av Legeforeningens næringsdrivende medlemmer, hvis bedriften opplever omsetningstap på minst 30 prosent.
Støtteordning for bedrifter
Regjeringen foreslår støtteordning for bedrifter som opplever omsetningstap. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Regjeringen har foreslått at foretak som har minst 30 prosent omsetningsfall (20 prosent i mars) som følge av virusutbruddet, får kompensasjon fra staten. Størrelsen på kompensasjonen vil avhenge av hvor mye omsetningen har falt, størrelsen på foretakets uunngåelige faste kostnader og om foretaket er pålagt å stenge av staten.

Finansminister Jan Tore Sanner har presisert at dette er et forslag, som først må godkjennes av Stortinget og ESA (EFTAS overvåkingsorgan). Forslaget om kontantstøtte legges fram for Stortinget fredag 3. april. Både den tekniske løsningen og tilhørende forskrifter må på plass før selskap kan søke. Målet er at dette skal være ferdigstilt 17. april. Merk at forslaget vil kunne endres under behandlingen i Stortinget.

Les informasjon fra Regjeringen om ordningen her.

Legeforeningen vil fortløpende legge ut oppdatert informasjon, blant annet når selve søknadsportalen er på plass. Besøk Legeforeningens korona-side med ofte stilte spørsmål for å lese mer.