Legelisten-saken sluppet inn i Høyesterett

I ettermiddag kom beslutningen om at Legelisten-saken skal behandles i Høyesterett. Legeforeningen anket saken inn for domstolen i mars.
Nils Kristian Klev
GJENNOM NÅLØYET: – Vi er godt fornøyd med at vår anke har sluppet igjennom Høyesteretts nåløye, sier Nils Kristian Klev. Foto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff.

– Vi er godt fornøyde med at vår anke har sluppet igjennom Høyesteretts nåløye. Det betyr at domstolen vurderer saken som prinsipiell og som viktig å avklare, sier Nils Kristian Klev, leder i Allmennlegeforeningen.

Tidligere i år konkluderte lagmannsretten med at nettstedet Legelisten.no er lovlig. Legeforeningen er uenig og mener at saken er så prinsipiell og viktig at Høyesterett må vurdere spørsmålet.

– Sakens store betydning for våre medlemmer og behovet for en juridisk avklaring av EUs personvernforordning, gjorde at vi anket saken inn for Høyesterett i mars. Nå ser vi frem til å få prøvd saken på nytt, sier Klev.

Partene vil nå bli innkalt til et planleggingsmøte der saken vil bli berammet og det legges et videre løp. Det er ventet at saken skal opp til behandling i løpet av høsten, men i anken har Legeforeningen pekt på at det kan være nødvendig med en uttalelse fra EFTA-domstolen. Hvis Høyesterett er enig i dette, vil det kunne ta lengre tid før saken kommer opp.

Cecilie Hallan, advokat i Legeforeningen, har ført saken i begge rettsinstanser sammen med advokatfullmektig Anders Sondrup. Hallan vil også føre saken for Høyesterett med bistand fra Sondrup.

Les mer: Anker Legelisten-saken til Høyesterett