Avtale med Nye metoder om involvering av fagmedisinske foreninger

Legeforeningen og RHF-ene er enige om en intensjonsavtale om rekruttering og involvering av medisinske eksperter fra fagmedisinske foreninger i systemet for Nye metoder.
To hender som symboliserer at de inngår en avtale. Foto: Colourbox.com
Å bygge arenaer for eksternt samarbeid og klinikerinvolvering er et uttalt mål for Legeforenings fagakse. Foto: Colourbox.com

Legeforeningen har inngått en intensjonsavtale med de regionale helseforetakene (RHF-ene) som legger til rette for rekruttering og involvering av medisinske fageksperter fra fagmedisinske foreninger (FMF) i prosesser i Nye metoder, det nasjonale systemet for innføring og utfasing av metoder i  spesialisthelsetjenesten. Intensjonsavtalen ble offentliggjort 4.10.2022 på nettsiden til Nye metoder i forbindelse med at RHF-ene overleverte statusrapport til Helse- og omsorgsdepartementet om oppfølging av evaluering av Nye metoder.

Å bygge arenaer for eksternt samarbeid og klinikerinvolvering er et uttalt mål for Legeforenings fagakse. Et viktig tiltak i dette arbeidet er å få på plass avtaler med eksterne aktører om at fageksperter skal oppnevnes etter forslag fra aktuelle fagmedisinske foreninger (FMF).

Intensjonsavtalen er  knyttet opp mot departementets oppdrag til RHF-ene om tiltak for økt klinikerinvolvering i systemet for Nye metoder. Statusrapporten redegjør for RHF-enes arbeid med å etablere struktur før økt involvering av medisinske fageksperter (legespesialister), så vel som andre kategorier fageksperter (ikke-leger) i Nye metoder. Det legges opp til at fageksperter fremover vil rekrutteres både fra de fire RHF-ene og fra Legeforeningens fagmedisinske foreninger, der alle medisinske fageksperter uavhengig av oppnevningsvei gis samme vilkår for arbeidet.

Intensjonsavtalen innebærer at relevante FMF, evt. medisinske fageksperter rekruttert fra FMF,  involveres både før, under og etter metodevurdering. Samarbeidet omfatter aktiv innhenting av innspill fra relevante FMF til utarbeidelse av metodevarsel og bestilling av metodevurdering (prosesser før Bestillerforum), rekruttering av medisinske fageksperter fra relevante FMF til å bistå i arbeidet med utarbeidelse av metodevurderingsrapport, samt konsultasjon med FMF og/eller oppnevnte medisinske fageksperter der RHF-ene har behov for innspill utover metodevurderingens beslutningsgrunnlag (prosesser etter Bestillerforum/i forkant av Beslutningsforum).

For Legeforeningen har det vært viktig å få på plass klinikerinvolvering som ivaretar formaliserte kommunikasjonskanaler med FMF/medisinske fageksperter, som tilrettelegger for klinikerinnspill både tidlig som gjennomgående i prosessene for vurdering av enkeltmetoder, samt også involvering på overordnet systemnivå.

Avtalen legger opp til at relevant FMF foreslår kandidater for det aktuelle arbeidet, men at den formelle oppnevningen gjøres innenfor systemet Nye metoder, etter at\ vurdering av habilitet foreligger.

Intensjonsavtalen vil bli fulgt opp med en rutine som beskriver samarbeidet mellom Nye metoder/RHF-ene og Legeforeningens fagmedisinske foreninger nærmere, i tillegg til en plan for evaluering av hvordan avtalen fungerer i praksis.

Sekretariatet i Legeforeningen vil bidra med ytterligere informasjon om avtalen med Nye metoder/RHF-ene, samt gå i dialog med berørte FMF om hvordan Legeforeningen/FMF best kan organisere seg for å kunne oppfylle målsettingen med avtalen.

Les intensjonsavtalen hos Nye metoder.