Nytt avtaleverk mellom Legeforeningen og Nye metoder

Legeforeningen og de regionale helseforetakene er enige om at fageksperter fra fagmedisinske foreninger skal sikres aktiv involvering i prosesser i Nye metoder.
Enighet om samarbeidsrutine

Legeforeningen og de regionale helseforetakene (RHF-ene) ble i oktober 2022 enige om en overordnet intensjonsavtale om rekruttering og involvering av medisinske fageksperter fra fagmedisinske foreninger (FMF) i prosesser i Nye metoder. Intensjonsavtalen slo i tillegg fast at det skulle utarbeides en rutine som konkretiserer samarbeidet.

Det nye avtalesettet, sammen med intensjonsavtalen, regulerer og konkretiserer dermed samhandlingen mellom Nye metoder og Legeforeningens fagmedisinske foreninger.

Samarbeidsrutinen ble ferdig fremforhandlet 30.11.2022 og er signert av begge parter. Intensjonsavtalen og samarbeidsrutinen regulerer og formaliserer partenes ansvar og rutiner.

I tråd med avtalen skal det tilrettelegges for tettere og mer strukturert klinikerinvolvering tidlig og i gjennomgående prosesser i Nye metoder. Det er et mål at medisinske fageksperter, rekruttert fra FMF, skal oppnevnes til å bistå utredningsprosessene både før, under og etter metodevurdering.

Samarbeidet er tuftet på at FMF utgjør en "femte kompetansevei", som kommer i tillegg til de fire RHF, og der FMF har en særskilt rolle for å ivareta det nasjonale perspektivet i faglige innspill. Avtaleverket sikrer dessuten et aktivt samarbeid med FMF ved videreutvikling av Nye metoder, spesielt i saker som påvirker strukturer for klinikerinvolvering.

Ordningen skal evalueres årlig, og senest ett år etter at den har trådd i kraft. For Legeforeningen vil sentrale evalueringspunkter være om ordningen fremmer involvering, og særlig om gjeldende avtalesett ivaretar klinisk fagmiljø sitt behov for tidlig involvering, samt om samarbeidsstrukturene understøtter god kommunikasjon og dialog mellom partene.

Sekretariatet i Legeforeningen vil gå i dialog med FMF om hvordan arbeidet best kan organiseres for å kunne oppfylle målsettingen med avtalen. Arbeidet forankres i Legeforeningens fagstyre. Målet er at interne arbeidsrutiner er på plass når avtaleverket med Nye metoder trer i kraft 1.3.2023.

Samarbeidsrutinen er tilgjengelig her: