Allmennlegenes Våruka er i gang

Faglig påfyll, helsepolitisk debatt og valg av nye styrer i Allmennlegeforeningen og Norsk forening for allmennmedisin er blant sakene som står på årets program.
Nils Kristian Klev og Marte Kvittum Tangen
VÅRUKA I GANG I BERGEN: Nils Kristian Klev og Marte Kvittum Tangen gleder seg til å ta imot årets deltagere. Foto: Legeforeningen

Årets allmennmedisinske våruke finner sted fra mandag 8. til fredag 12. mai. Nils Kristian Klev og Marte Kvittum Tangen, ledere for Af og NFA, ønsker alle deltagerne velkommen til Bergen og gleder seg til uken de har foran seg.

- Våruka er uten tvil årets høydepunkt i allmennlegeforeningene. Her møtes medlemmer og tillitsvalgte for å diskutere fag, politikk og delta på årsmøtene og kurs. I år er det også valg av representanter til styrene, sier Klev.

Rikt faglig tilbud

En sentral del av Våruka er nettopp muligheten for faglig påfyll gjennom et rikt og spennende kurstilbud. I tillegg til en rekke grunnkurs, kan deltagerne delta i kurs om gynekologi, søvnforstyrrelser og lære mer om Normaltariffen.

–  Mange har brukt lang tid på å planlegge de ni kursene og jeg er sikker på at de vil gi godt faglig påfyll for mange. Vi har også både grunnkurs D om «allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer» og grunnkurs A om «allmennlegen og fastlegekontoret».

Kvittum Tangen er glad for at mange ALIS kommer til Bergen og har meldt seg på de ulike kursene.

– Det er flott at vi har mange ALIS påmeldt på grunnkursene, og det første sosiale arrangementet er ALIS-kveld i dag. Mange av kursene er fulltegna med venteliste, forteller Kvittum Tangen.

Helsepolitisk debatt og styrevalg

Under kurset i helsepolitikk er det duket for debatt om handlingsplanen for fastlegeordningen, ekspertutvalgets rapport om allmennlegetjenesten og politikernes løsninger for å utfordringene i ordningen. Flere sentrale helsepolitikere vil delta i en påfølgende paneldiskusjon.

Blant innlederne til debatten finner vi Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen, Kjetil Telle, leder for regjeringens ekspertutvalg, Helge Eide i KS og Knut Berglund fra Helsedirektoratet.

– Jeg gleder meg til debatt, diskusjon og engasjement -  og til å treffe mange kjære kollegaer. Vi skal som vanlig ha rundebords-årsmøtedebatt med tema «Til kjernen av allmennmedisinen - hva er våre viktigste verdier? Vi i NFA har også noen overraskelser på lur til vårt årsmøte, sier Kvittum Tangen.

I løpet av uken skal altså nye styrer velges i Af og NFA. Af holder sitt valg under landsrådsmøtet onsdag 10. mai, og NFA under sitt årsmøte torsdag 11. mai.

– Det er godt å se at vi har så mange engasjerte medlemmer som ønsker å stille til valg og påta seg verv i våre foreninger. Vi gleder oss alle til å møtes i Bergen og ser frem til innholdsrike dager sammen med gode kollegaer, avslutter Klev.

Følg denne lenken for program og mer informasjon om Våruka