2024 2023

Aktuelle saker

19. april 2024

Filmer om samtykkekompetanse

For tredje år på rad var det på årets Faglandsråd 17. og 18.april premiere på filmer laget i samarbeid av Norsk forening for allmennmedisin og Norsk psykiatrisk forening. Temaet for årets tre filmer er vurdering av samtykkekompetanse.
16. april 2024

Parkeringsplass og kaffebønner

Han startet utdanningsløpet med ingeniørstudier, og arbeider nå som seniorrådgiver i Helse Nord IKT. I mellomtiden har han studert medisin og blitt spesialist i psykiatri. Kent Jensen er usikker på hvor legeidentiteten har blitt av, men arbeider hver dag for at psykiaterkolleger skal få bedre elektroniske arbeidsverktøy.
10. april 2024

Veka, eksistensielle spørsmål og kollegaveiledning. Nyhetsbrev 1 - 2024

Årets første nyhetsbrev kommer sent denne gangen. Det går mot vår, og jeg håper alle har hatt en fin påske. Det er mye spennende som har skjedd nylig og enda mer skjer framover, skriver leder Lars Lien i brev til medlemmer i Npf.
08. april 2024

Livsstilspsykiateren

Som psykiatere trenger vi nok tid til å snakke med pasientene våre om hva det betyr i praksis å «stå i det», når livet og hverdagen preges av psykisk lidelse og livsutfordringer. Else Malthe-Sørenssen synes helsevesenet i større grad bør støtte pasientene i hvordan leve sine egne liv. Selv er hun klar til å ta fatt på nye arbeidsoppgaver etter en periode med utbrenthet.
05. april 2024

Eksistensielle spørsmål og åndelighet i terapi

Oppvekst i et miljø preget av åndelighet har gjort Anne Kristin Dale Skjold interessert i hvordan livets store spørsmål preger mennesker, på godt og vondt. I sitt arbeid på Transkulturelt senter møter hun mennesker i eksistensiell krise etter møter med ondskap satt i system. Å tørre å snakke om mening er avgjørende, mener hun.
02. april 2024

Sidelengs inn en åpen dør

Psykiater Martin Steen Tesli er medforfatter på en artikkel som ble publisert i The Lancet Psychiatry 6.mars i år. Han kom med i prosjektet gjennom jobben sin som forsker på Folkehelseinstituttet. Den potensielle betydning for endring av praksis og god planlegging er etter hans mening mye av årsaken til forskergruppens suksess.
22. mars 2024

Psykiatriveka 2024 i Stavanger oppsummert

I uke 11 møttes omtrent 200 leger i psykiatrien til fellesskap og faglig påfyll i Stavanger. Utvalg for psykiatriveka og lokal komité hadde planlagt et variert og spennende faglig program. Neste år arrangeres Veka i Trondheim.
21. mars 2024

Verdivalg og livsstil

Mellom Lillehammer, Moelv og Sjusjøen, i Ringsaker kommune, ligger Hovdal Gård. Dit flyttet psykiater Torhild Torjussen Hovdal med mann, barn og hest for å komme nærmere naturen. Roen og skogen med muligheter for avkobling og refleksjon vil hun gjerne dele med andre.
19. mars 2024

Kollegaveiledningsgrupper for psykiatere

I flere land finnes det kollegaveiledningsgrupper for psykiatere. Gruppene er viktige for faglig og profesjonell utvikling, mener College of Psychiatrists of Ireland. Per i dag eksisterer ikke et slikt gruppetilbud i Norge, selv om det ved enkelte steder er etablert lokale tilbud hvor kolleger møtes jevnlig. Ved Nidelv DPS har de hatt en velfungerende ordning siden 2011.

Side 1 av 19