06. januar 2021

Høring - Høring av forslag til endringer i barnevernloven - tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet

Vi viser til høringsnotat om tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet. Legeforeningens høringsuttalelse er utarbeidet på bakgrunn av innspill i vår interne høringsprosess, og den er behandlet av vårt sentralstyre.

Legeforeningen støtter intensjonen med forslaget. Tverrfaglig helsekartlegging kan være et godt og nyttig verktøy for å danne grunnlag for bedre oppfølging og omsorg i regi av barnevernet. Vi har tidligere tatt til ordet for at tverrfaglige innsatsteam og konsultasjonsteam utvikles i større grad. Vi ser imidlertid noen utfordringer med aktuelle forslag som vi vil kommentere på i det følgende.

Les mer i vedlagt vedlegg.

Saksbehandler

Stine K. Tønsaker | Avdeling for jus og arbeidsliv